Nederlands gebruik van FinTech blijft achter bij rest van de wereld

Uit onderzoek van EY blijkt dat het Nederlandse gebruik van FinTech achterloopt bij de adoptie van financiële technologie (FinTech) wereldwijd. Een gemiddelde van 33% van de digitale actieve consumenten in 20 markten maakt inmiddels gebruik van FinTech diensten. In Nederland is dit 27%.

De resultaten van 22.000 online interviews met digitaal actieve consumenten in 20 markten laten zien dat opkomende markten zoals China, India, Zuid-Afrika, Brazilië en Mexico voorop lopen met een adoptie van FinTech diensten met gemiddeld 46%. China en India stijgen hier ver bovenuit met respectievelijk 69% en 52%. In deze landen is de digitale infrastructuur goed en is de traditionele financiële sector minder ontwikkelt waardoor er veel ruimte is voor snelle groei. Het Verenigd Koninkrijk voert de lijst aan wanneer het gaat om ontwikkelde landen met 42%. Nederland blijft achter met 27%. De voornaamste reden hiervan is de lage mate van bekendheid met FinTech diensten, maar de sterke ‘traditionele’ financiële infrastructuur speelt ook een belangrijke rol.

Betaalservices en verzekeringen drijven FinTech adoptie

Het onderzoek laat zien dat betaalservices leidend blijven op FinTech gebied met een adoptiepercentage van 33% in 2017 binnen de ondervraagde groep Nederlandse consumenten. Nieuwe innovatieve betaaldiensten, zoals mobiele betalingen aan de kassa zijn daarvoor een belangrijke impuls.

Ook FinTech services rondom verzekeringen doen het goed. In 2015 waren verzekeringen nog de minst gebruikte FinTech service, nu staan zij op de tweede plek qua populariteit, met een wereldwijd gemiddelde van 24% onder de ondervraagden. In Nederland is dit zelfs 26%. Volgens het onderzoek heeft de wereldwijde stijging voornamelijk te maken met de toename van technologie als telematica en “wearables” (voorspellen van de kans op claims) en de opkomst en groei van prijsvergelijkingssites.

FinTech transformeert de financiële sector

De EY FinTech Adoption Index laat zien dat de Nederlandse consument het bovenmatig belangrijk vindt om toegang te hebben tot nieuwe financiële producten en diensten. Bedrijven en start ups kunnen hierop inspringen door in te zetten op innovatieve diensten en daarmee gebruik te maken van de ruimte die er nog is op de Nederlandse markt.

FinTechs worden niet alleen belangrijke spelers in de financiële sector, zij transformeren de financiële sector. Dit doen zij door de focus te leggen op de klant, transparantie en efficiëntie.

Lisette Ens, manager FinTech EY zegt: “Het stimuleren en faciliteren van FinTech-diensten, of deze nu voortkomen uit startups of traditionele dienstverleners, zorgt voor verbetering en vernieuwing in de sector. Alle spelers in en rond de financiële sector zouden hier dan ook de focus op moeten hebben.”

Gerelateerde artikelen