Nederlanders huiveren voor AI bij financiële bedrijven

Ai wordt gebruikt voor klantgesprekken en tegen witwassen en fraude.

Nederlanders staan kritischer tegenover het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) door financiële instellingen dan tegenover AI in het algemeen. Bijna een kwart oordeelt negatief over AI bij een bank. Zij denken volgens het onderzoek dat de risico's van het gebruik van deze technologieën door financiële organisaties, zoals banken, groter zijn dan de voordelen.

  • Nederlanders zijn kritischer over AI van financiële bedrijven van bedrijven in het algemeen
  • Ze hebben weinig tot geen idee waarvoor financiële bedrijven AI gebruiken
  • AI is bij financiële bedrijven van nut voor klantcontacten en tegen witwassen en fraude

Dit komt naar voren uit onderzoek van DNB (De Nederlandsche Bank) en financieel toezichthouder AFM. Verreweg de meeste mensen weten niet hoe hun bank, verzekeraar of pensioenfonds AI inzet. Zo heeft maar 6 procent van de ondervraagden een goed beeld van wat hun bank doet met AI.

Voor het onderzoek ondervroegen DNB en AFM vorig jaar ruim 2200 mensen. De 22 procent van de ondervraagden die negatief zijn over AI-gebruik door financiële organisaties, zijn meer dan de 15 procent dat negatief is over kunstmatige intelligentie. In het algemeen. Een kleine meerderheid heeft geen mening of staat neutraal tegenover AI-gebruik door financiële organisaties.

DNB en AFM keken ook naar financiële organisaties zelf. Banken, verzekeraars, vermogensbeheerders en pensioenuitvoerders gebruiken steeds vaker kunstmatige intelligentie volgens de studie. De meeste organisaties die AI nog niet toepassen, zouden daar wel concrete plannen voor hebben. 

(tekst loopt door onder het blok)

AI-toepassingen maken bij financiële organisaties bijvoorbeeld automatische samenvattingen van telefoongesprekken met klanten. Ook worden chatbots volgens de onderzoekers getraind met opgenomen gesprekken.

Financiële organisaties gebruiken kunstmatige intelligentie ook tegen fraude, witwassen en terrorismefinanciering. Hierbij moeten discriminatie, privacyschendingen en oneerlijke concurrentie zoveel mogelijk worden voorkomen, vinden DNB en AFM.

Gerelateerde artikelen