Nationale-Nederlanden moet compenseren in woekerpoliszaak
NN overweegt in beroep te gaan. Het gaat om een individuele zaak, maar de uitspraak kan aanknopingspunten bieden voor collectieve schadeclaims. Volgens het vonnis had de betreffende consument van de verzekeraar geen heldere informatie gekregen over de kosten die in rekening werden gebracht.
Claimorganisatie Wakkerpolis stelt dat de uitspraak van belang kan zijn voor zeker een half miljoen polishouders van NN. Als alle klanten in beweging komen, zou dit de verzekeraar op een schadepost van 4 miljard euro kunnen komen te staan, aldus Wakkerpolis.
De geschillencommissie bepaalde in 2013 al dat NN tekort was geschoten in zijn informatieplicht. Maar een eindoordeel liet op zich wachten omdat het Kifid in 2014 besloot alle lopende woekerpoliszaken aan te houden in afwachting van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. NN is het niet eens met de manier waarop de commissie nu de criteria toepast die het EU-hof in Luxemburg vorig jaar heeft gesteld.
De naleving van de informatieplicht telt zwaar in zaken over woekerpolissen. De geschillencommissie heeft nog drie andere einduitspraken gedaan in de bulk van ruim 400 woekerpolisklachten, die bij Kifid in behandeling zijn. Bij een daarvan, tegen ABN AMRO, is besloten dat het financiële concern de beheerskosten moet vergoeden, omdat daarover vooraf onvolledig en onduidelijk gecommuniceerd was. In twee andere zaken zijn de verzekeraars in het gelijk gesteld, omdat wel tijdig voldoende informatie was verstrekt. Dit betrof klachten tegen Aegon en tussenpersoon Vlieg Adviesgroep.
(ANP)