Nationale Accountancy Awards: IFAA signaleert verschuiving naar advies

IFAA is een middelgroot accountantskantoor met vestigingen in Amsterdam en Almere. Het kantoor bedient voornamelijk klanten in het mkb en in de zakelijke dienstverlening. Edwin Zeeman is partner en houdt zich als accountant met name bezig met de samenstelpraktijk. Zeeman: “We merken dat ondernemers veel behoefte hebben aan duiding van hun financiën en inzicht in hun bedrijfsresultaten. Wij helpen ondernemers daarmee, zodat ze beter hun bedrijfsstrategie kunnen bepalen.”
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
Zeeman: “Voor een klant in de mode hebben we bestaande software aan elkaar gekoppeld zodat zij hun hele administratie digitaal kunnen inzien en veel meer inzicht krijgen in de bedrijfsresultaten.”
Welk project was dit?
“Deze klant ontwerpt en produceert kleding. Er werken veel creatieve mensen en de financiële afdeling bestaat uit twee medewerkers die hun handen vol hebben aan administratie en betalingen. Zij wilden op een wat hoger niveau een bedrijfsstrategie uitdenken en meer inzicht verkrijgen in hun bedrijfsresultaten. Met ons online boekhoudpakket is de verwerking van de boekhouding volledig geautomatiseerd. Facturen komen vanzelf op de goede plek en ze krijgen managementrapportages. Omdat de klant die rapportages niet direct zelf kan duiden, doen wij dat voor hen en geven we advies. Dat is onze meerwaarde. Wij kunnen hen er bijvoorbeeld op wijzen dat er onvoldoende marge op een product zit, of dat een groot evenement sterk drukt op de resultaten van een bepaalde maand.”
Wat was het resultaat voor de klant?
“De administratie gebeurt efficiënter en de klant kan makkelijker allerlei documenten inzien, omdat alles digitaal is. Handmatig factureren en betalingen doorvoeren, en in Excel de voorraad bijhouden, is verleden tijd. De digitalisering maakt een enorme efficiencyslag mogelijk. Het belangrijkste resultaat is dat de klant meer inzicht heeft in zijn bedrijfsresultaten en beschikt over up-to-date managementinformatie. Met die kennis kan de klant betere strategische beslissingen nemen en bepaalde doelen bereiken. Zoals meer omzet, lagere kosten en experimenteren met productprijzen. De eerste jaren helpen wij de klant wat intensiever met adviseren, daarna begrijpen ze de rapportages vaak zelf goed.”
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________     
 
Welke diensten biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“We geven vooral meer advies. De klant beschikt over veel informatie – in bijvoorbeeld Excel – maar kan daar vaak geen conclusies uit trekken. Wij vertellen ze wat ze ermee kunnen doen. Veel ondernemers zijn financieel slecht geschoold, hebben weinig interesse in hun financiën of hebben er geen tijd voor. Maar uiteindelijk zie je in je administratie wel wat je verdient, wat je omzet is en wat succesvolle producten zijn. Met die kennis kun je je organisatie beter aansturen. Wij merken dat hoe meer inzicht ondernemers hierin krijgen, hoe boeiender ze het vinden. Met goede managementrapportages kun je ook goede bedrijfsbeslissingen nemen. Daarom hebben ze behoefte aan advies. Wij bieden dat, maar dat doen lang niet alle accountantskantoren.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in uw dienstverlening?
“Bijna alles wat we doen ademt ICT. We hebben onlangs een nieuwe IT’er aangenomen die de verschillende softwarepakketten onderhoudt. We werken met een aantal softwarepakketten en houden in de gaten wat de ontwikkelingen in de markt zijn. We kijken altijd welk pakket het beste bij een klant past. Pakketten worden steeds goedkoper; in Canada wordt al een gratis pakket aangeboden. Maar het gaat ook om de service daaromheen en advies speelt een steeds belangrijkere rol. Tien jaar geleden bestond 70 procent van ons personeel uit boekhouders en 30 procent uit hoger opgeleide medewerkers die de klant adviseren. Nu is dat andersom en geeft het merendeel van onze medewerkers advies aan de klant. Het boekhouden gebeurt namelijk efficiënter door de huidige geavanceerde software.” 
Gerelateerde artikelen