Nationale Accountancy Awards: Digitale werken geeft Paray meer ruimte voor advies
Paul van der Baan zit al lang in het accountancyvak. Paray is het tweede kantoor dat hij heeft opgericht. Het eerste kantoor dat hij oprichtte werd uitgebreid met vennoten en verliet hij vijf jaar geleden. Bij Paray staat hij weer zelf aan het roer. Met de overname van een ander administratiekantoor, bedient Paray veel mkb-klanten in Zaandam en omstreken.
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
Van der Baan: “Onze dienstverlening is de laatste tijd sterk geïnnoveerd en dat geldt voor alle klanten. De kern is dat de oude schoenendoos met administratie is vervangen voor een digitaal systeem. Alles wat met administratie te maken heeft, gebeurt automatisch.”
Welk project was dit?
“De digitale manier van werken houdt onder meer in dat klanten facturen digitaal krijgen, en niet hoeven uit te printen. De software waar we mee werken is zeer gebruiksvriendelijk, waardoor onze klanten er snel zelfstandig mee uit de voeten kunnen. Het communiceren met banken gaat nu veel sneller omdat de software alle actuele informatie razendsnel deelt. De stap die we nu maken is dat we overgaan naar een vaste prijsafspraak per klant, in plaats van het bekende uurtje-factuurtje. Het hele administratieproces is gestandaardiseerd.”
Wat was het resultaat voor de klant?
“Klanten beschikken continu over een actueel overzicht van hun administratie. Ze hebben meer inzicht, en het bespaart ook nog eens tijd en kosten. Die kosten zijn veel transparanter door de vaste prijsafspraken, in plaats van een aparte factuur voor elke handeling die wij verrichten.”
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________
Welke diensten biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“Doordat de volledige administratie nu digitaal gaat, en dus sneller is afgehandeld, blijft er meer ruimte over om klanten te adviseren. Wij denken proactief met de klant en zijn business mee. Wij geven bijvoorbeeld het advies om een eenmanszaak om te zetten naar een bv, omdat dat fiscaal aantrekkelijker is. Of we adviseren om een pand te kopen in plaats van te huren, als dat mogelijk is. We maken ook prognoses voor bedrijven. Als de jaarrekening af is, laten we zien waar het bedrijf over vijf jaar staat. Dan kan het bedrijf actie ondernemen als er bijvoorbeeld een liquiditeitstekort dreigt. Of het kan duidelijkheid bieden wanneer een ondernemer een grote investering wil doen, zoals de aanschaf van een nieuw wagenpark.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in uw dienstverlening?
“ICT is heel belangrijk; de klant heeft veel sneller beschikking over alle informatie over zijn administratie. Je kunt sneller anticiperen op ontwikkelingen in het bedrijf. Doordat we voornamelijk digitaal werken, hoeven we minder vaak bij de klant langs. We hebben nu vooral contact via de mail of telefonisch. Voor een uitgebreider advies gaan we bij de klant langs.”