Marktanalyse Inkoop Schoonmaak: aanbesteding van schoonmaakdiensten in Nederland
12 mei 2016
De Nederlandse economie blijft groeien en ook de schoonmaakbranche profiteert daarvan. Maar de markt kent ook een aantal negatieve ontwikkelingen.
Naarmate er meer thuis gewerkt wordt, is er minder kantoorruimte nodig. Ook een efficiënter gebruik van bedrijfslocaties beperkt het aantal m2 bedrijfsruimte, dat schoongemaakt en -gehouden moet worden. Tegelijk zet de overheid haar inbestedingsbeleid voort, en dat betekent dat het ‘schoonmaakvolume’ op de langere termijn slechts beperkt groeit.
Schoonmaakdiensten worden daarnaast ook steeds meer gezien als een ‘commodity’, wat de prijzen drukt. Daardoor wordt de schoonmaakmarkt steeds meer een vechtmarkt, met lage marges.
Ondernemers in de branche staan daardoor voor de keuze tussen specialisatie of dienstenuitbreiding. Voor specialisatie liggen de meeste kansen in de ‘technische’ schoonmaak, zoals installaties reinigen. Bij een keuze voor uitbreiding wordt schoonmaak vaak aangevuld met diensten als beveiliging en catering, tot ‘allround facility management’ en advisering.
Met het rapport Marktanalyse Inkoop Schoonmaak 2014-2015 kunnen opdrachtgevers de doorlooptijd van het aanbestedings- of inkooptraject verkorten en een kwalitatief beter inkoopresultaat realiseren. Schoonmaakbedrijven en intermediairs krijgen scherp zicht op bewegingen op de markt en de belangen van opdrachtgevers waarmee ze hun concurrentiepositie beter kunnen bepalen.
Gerelateerde artikelen
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Ze gaat zich richten op...
Katja Hilckmann-Winkel en David Versteeg...
PwC Nederland heeft Seda Foppen...
Markt Update
Fiscale bedrijfsopvolgingsregels veranderen, impact voor...
Duurzaamheidseisen en handelsspanningen domineren import...
Hogere operationele- en ketenkosten door...
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager