Marktanalyse Inkoop Schoonmaak: aanbesteding van schoonmaakdiensten in Nederland

De Nederlandse economie blijft groeien en ook de schoonmaakbranche profiteert daarvan. Maar de markt kent ook een aantal negatieve ontwikkelingen.
Naarmate er meer thuis gewerkt wordt, is er minder kantoorruimte nodig. Ook een efficiënter gebruik van bedrijfslocaties beperkt het aantal m2 bedrijfsruimte, dat schoongemaakt en -gehouden moet worden. Tegelijk zet de overheid haar inbestedingsbeleid voort, en dat betekent dat het ‘schoonmaakvolume’ op de langere termijn slechts beperkt groeit.
 
Schoonmaakdiensten worden daarnaast ook steeds meer gezien als een ‘commodity’, wat de prijzen drukt. Daardoor wordt de schoonmaakmarkt steeds meer een vechtmarkt, met lage marges.
Ondernemers in de branche staan daardoor voor de keuze tussen specialisatie of dienstenuitbreiding. Voor specialisatie liggen de meeste kansen in de ‘technische’ schoonmaak, zoals installaties reinigen. Bij een keuze voor uitbreiding wordt schoonmaak vaak aangevuld met diensten als beveiliging en catering, tot ‘allround facility management’ en advisering. 
 
Met het rapport Marktanalyse Inkoop Schoonmaak 2014-2015 kunnen opdrachtgevers de doorlooptijd van het aanbestedings- of inkooptraject verkorten en een kwalitatief beter inkoopresultaat realiseren. Schoonmaakbedrijven en intermediairs krijgen scherp zicht op bewegingen op de markt en de belangen van opdrachtgevers waarmee ze hun concurrentiepositie beter kunnen bepalen.
 
Gerelateerde artikelen