KPMG neemt belang in fintech startup AdviceRobo
Het bedrijf maakt hiervoor gebruik van niet-financiële data over het gedrag van de (potentiële) kredietnemers en zet hierbij kunstmatige intelligentie in. De technologie van AdviceRobo stelt kredietverleners, zoals banken en retailers, in staat de risico’s die kredietverlening met zich meebrengt te beperken en een grotere groep klanten te bereiken.
KPMG kan door de samenwerking haar klanten wereldwijd bijstaan om hun huidige risicomanagement verder te versterken en dit geschikt te maken voor het komend decennium.
De samenwerking die hieruit voortvloeit houdt onder meer in dat AdviceRobo de beschikking heeft over de kennis van KPMG op het gebied van risicomanagement, wetgeving en Data & Analytics. Bovendien krijgt het bedrijf toegang tot het wereldwijde netwerk van KPMG. Erik Rood, partner binnen KPMG Financial Services, gaat namens KPMG leiding geven aan de samenwerking.
Voorloper in de sector
“AdviceRobo is een absolute voorloper in deze sector”, zegt Rob Fijneman, Head of Advisory bij KPMG. “Het doet ons goed dat wij met deze samenwerking dit soort voorspellende gedragsmodellen op basis van Artificial Intelligence kunnen toevoegen aan onze dienstverlening voor kredietverstrekkers. De AdviceRobo modellen stellen kredietverleners in staat hun kredietrisico modellen te verbeteren en daarmee kosten te verlagen, vooral ook waar data de beperkende factor is. Het biedt daarnaast de mogelijkheden een grote impuls te geven aan het acquireren van nieuwe klanten.”
Volgens Diederick van Thiel, CEO van AdviceRobo, zijn er wereldwijd zo’n 4.5 miljard mensen die geen of onvoldoende beroep kunnen doen op kredietverlening vanwege beperkte of een ontbrekende krediethistorie. Van Thiel: “Met onze software kunnen kredietverstrekkers zich actief gaan richten op deze groep mensen en hun kredietprocessen verder stroomlijnen. Dit bevordert de welvaart en is goed voor de ontwikkeling van de economie. De software biedt bovendien volop mogelijkheden om kredietprocessen te versnellen en om belangrijke risico signalen op te vangen van bestaande klanten. Consumenten bijvoorbeeld die kwetsbaar zijn en in betalingsproblemen dreigen te komen”.
Nieuwe proposities ontwikkelen
Voor AdviceRobo betekent het minderheidsbelang van KPMG een impuls voor het bedrijf. Van Thiel: “De kruising van onze competentie in gedragspsychologie en AI software met de deskundigheid en ervaring van KPMG op het gebied van risicomanagement, wetgeving en data analytics gaat leiden tot nieuwe intelligente software producten voor onze gezamenlijke wereldwijde klanten. Samenwerking met zo’n toonaangevende partij biedt ons de mogelijkheid verder te groeien”. De twee oprichters van AdviceRobo, Van Thiel en CCO Rosali Steenkamer, blijven leiding geven aan het bedrijf.