KPMG: Amerikaanse bedrijven lek als een mandje

KPMG waarschuwt Amerikaanse miljardenbedrijven om zich beter te beschermen tegen criminelen. Cybercrime, fraude en boetes van autoriteiten kosten de bedrijven procenten van hun winst.

Cybercrime en fraude kosten de bedrijven een half tot een heel procent van de winst. Daarnaast regent het boetes voor bedrijven die er niet in slagen om te voldoen aan allerhande regelgeving. Bijna twee derde van de bedrijven zeggen dat dit een tiende tot 2,5 procent van de winst kost. 

Dit staat in het onlangs gepresenteerde rapport van KPMG over fraude bij Amerikaanse bedrijven. KPMG ondervroeg honderden bestuurders van miljardenbedrijven. Veertig procent van deze bedrijven had een jaaromzet onder de 1 miljard dollar, een derde had een jaaromzet van 1 miljard tot 10 miljard dollar en een kwart had een jaaromzet van meer dan 10 miljard dollar.Twee derde van de door KPMG ondervraagde bestuurders zei dat hun bedrijven de afgelopen 12 maanden te maken heeft gehad met fraude die van buiten kwam.

Slechts een derde heeft een programma voor preventie en opsporing van fraude. De meerderheid van de bedrijven is niet van plan om hiervoor meer budget vrij te maken, ook al verwachten vier van de tien bedrijven dat het frauderisico zal toenemen. Volgens de bedrijven komt het risico op fraude en cybercrime door het toenemend thuiswerken.

Gerelateerde artikelen