Klantacceptatie zwakke plek bij accountantskantoren
Accountantskantoren hebben hun cliëntacceptatie niet op orde. Het controleren van klanten rammelt bij dertig kantoren die de AFM heeft onderzocht. De waakhond keek ook hoe het was gesteld met klantacceptatie bij 71 uitgevoerde wettelijke controles. Die viel ook daar door de mand, aldus de AFM.
Voor 54 van deze 71 wettelijke controles is de beoordeling onvoldoende en/of niet tijdig, constateert de AFM. Voor 17 van deze 71 wettelijke controles is de beoordeling zelf onvoldoende, maar zijn er wel maatregelen getroffen om risico’s af te dekken en is de beoordeling tijdig uitgevoerd.
De waakhond concludeert dan in het onderzoeksrapport dat accountantsorganisaties met een Wta-vergunning snel aan de slag moeten met het verbeteren van hun cliëntacceptatieproces. Dit geldt voor alle kantoren met een Wta-vergunning, zegt de waakhond, aangezien de toetsing representatief is voor de sector. Over kantoren met een OOB-vergunning is niets gemeld.
Het onderzoek naar de cliëntacceptatie is de eerste van de AFM sinds accountants dit jaar onder het toezicht van de waakhond vallen. De ‘client and engagement acceptance or continuance’ (CEAC) moet de onafhankelijkheid waarborgen van de accountant, schrijft de AFM in het onderzoeksrapport, dat gisteren gepubliceerd werd.
Er moet bijvoorbeeld voldoende afstand zijn tussen controle en adviesdiensten van de accountant. Ook de integriteit van controlecliënten en het beschikbaar stellen van voldoende tijd, middelen en gekwalificeerd personeel, worden tijdens dit proces beoordeeld.
De AFM heeft ook goede voorbeelden gezien van het beleid en de uitvoering van de cliëntacceptatie. Die staan ook in het rapport.