Kiki Verbeek, Keynote spreker Accountancy Expo: Zo vertel je een glashelder verhaal
Tijdens Accountancy Expo 2018 vertelt Kiki Verbeek – auteur van o.a. ‘Integere types doen niet aan marketing’ – hoe accountants met een helder verhaal hun bedrijf, dienst of product krachtig in de markt kunnen zetten.
Marketing voor mensen die vies zijn van marketing
Accountants en zakelijke dienstverleners vinden marketing vaak op zijn minst lastig. Toch is het een noodzakelijk kwaad: nieuwe klanten komen niet vanzelf naar hun toe. Maar hoe? Zakelijke dienstverleners hebben geen producten die ze in de etalage kunnen zetten. Zij zijn zelf het product met al hun ervaring en kennis. Ze zien het echter helemaal niet zitten om op schreeuwerige manier iedereen te vertellen wat voor geweldigs ze allemaal doen. Dat past niet bij ze.
“Dat is gelukkig ook helemaal niet nodig”, zegt Kiki Verbeek die zakelijke dienstverleners helpt hun verhaal te vertellen op een manier die bij ze past. “Bloggen is bijvoorbeeld een hele krachtige manier om te laten zien wat je doet, zonder het expliciet over jezelf te hebben. Inhoudelijke profilering is een manier om zichtbaarder te worden waar accountants zich over het algemeen prettig bij voelen. ”
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-18-juni-2019″]
Kiki begint een begeleidingstraject door samen met haar klant te werken aan het verhelderen van zijn/haar professionele profiel. “De eerste stap is het maken van een elevator pitch in drie tot vijf zinnen. Dit is een behoorlijk intensieve klus. Het doel van de elevator pitch is alle noodzakelijke ingrediënten van je professionele verhaal een plek te geven en alle franje weg te laten. Hier zijn we vaak wel vier uur mee bezig. Keuzes maken, woorden wegen, de pitch compacter maken… Een pitch maken is niet alleen het slim vullen van een format, het is ook het maken van een korte, krachtige boodschap die naadloos past bij wie je bent, wat je doet en hoe je dat doet. Zodat het goed voelt om hiermee naar buiten te treden. Anders heb je er niks aan. Als je je profiel helder hebt kun je dat overal in terug laten komen. Op je website, LinkedIn en social media, en in gesprekken, blogs, en boeken. Je profiel helder krijgen levert je een grote boost op.”
Over jezelf praten is niet klantwervend
Wat Kiki opvalt wanneer ze op websites en LinkedIn-profielen kijkt van zakelijke dienstverleners is dat ze vooral over zichzelf praten. Kiki: “Vaak zijn het opsommingen van wat ze allemaal doen. Daar moet je niet mee beginnen, want potentiële klanten zijn niet met jou bezig, maar met zichzelf. Waar het wel over moet gaan is over je doelgroep. Kortom, je kunt het beste over jezelf te vertellen door over een ander te vertellen. Wat zijn de problemen waar de doelgroep mee worstelt waar jij een specifieke oplossing voor in huis hebt?”
Gelukkig zijn zakelijke dienstverleners mensen van de inhoud, dus over hun doelgroep vertellen en de belangrijkste thema’s waar die doelgroep mee bezig is, vinden ze doorgaans geen probleem. Maar ze moeten het wél doen! Andere tips voor het bloggen zijn:
– Maak het concreet en praktisch;
– Houd het kort: verbind er altijd een advies aan;
– Wees niet bang alles te delen. Stel niet teleur door met een mooie titel te komen, maar dan vervolgens niet te leveren.
Over dat laatste punt zegt Kiki: “Geef alles weg. Krijg je buikpijn? Goed zo, ga dan vooral zo door. Uiteindelijk ga je alleen maar meer verdienen. Hoe meer je deelt en gunt, hoe meer klanten jou zullen vinden. Zo werkt het echt.”
Zelf blogt Kiki één keer per maand. “Dat is alles wat ik aan marketing doe”, besluit de verhalenverteller. “Het voordeel van bloggen is dat je er mensen mee aantrekt die bij je passen. Zo wordt marketing iets heel natuurlijks.”
Meer weten? Download hier de whitepaper ‘In 7 stappen naar een overtuigende pitch’
Kiki Verbeek is auteur van Integere types doen niet aan marketing (over zakelijk bloggen) en Waarom iedereen luistert als je over seks praat & 10 andere manieren om jezelf krachtig te profileren (over overtuigende profielteksten)