4 keuzes die de accountant in 2023 moet gaan maken
Van klantenstops en personeelstekorten tot compliancy- en securityrisico’s: er liggen grote uitdagingen voor accountants komend jaar. Ze willen hun klanten goed bedienen, maar ook een aantrekkelijke werkgever zijn waar personeel graag werkt en blijft werken. Kantoren die niet achterop willen raken, staan dan ook voor een aantal belangrijke keuzes de komende tijd. Maar er liggen ook ontzettend veel kansen, waardoor je je als accountant kunt onderscheiden van de rest.
Wilco Kraaij, Product Line Director Accountancy, bij softwarebedrijf Exact, benoemt vier keuzes die accountancykantoren in 2023 zullen moeten maken om succesvol te blijven, of nóg succesvoller te worden. Dit sluit perfect aan bij het thema van Accountancy Expo 2023, waar Exact aanwezig zal zijn: ‘Secure Your Business’. Je kunt je hier alvast gratis registreren voor het event dat op 20 juni 2023 zal plaatsvinden.
1. Kies klanten zorgvuldig
Een soepel proces tussen klant en kantoor is key voor een succesvolle samenwerking. Voorheen was de klant koning van het proces: die bepaalde op welke manier hij of zij samenwerkte met het kantoor. In de praktijk zorgde deze vraag naar maatwerk regelmatig voor stroevere processen, terwijl kosten- en tijdbesparing de hoogste prioriteit hebben.
Moderne kantoren kiezen er daarom voor om de controle te pakken en één lijn te trekken in de manier waarop ze met klanten samenwerken. Dat betekent concreet soms de moeilijke keuze maken om afscheid te nemen van bepaalde klanten. Of het nu gaat om het aanleveren van stukken of om het goedkeuren van documenten, deze processen stroomlijnen ze met slimme software en automatisering. Op die manier trekken ze één lijn en zorgen ze voor een gestroomlijnde en efficiënte klantervaring en een prettige gebruikerservaring.
2. Kies voor sterk relatiebeheer en advies
Automatisering en slimme dashboards helpen accountants en hun ondernemers iedere dag om efficiënt te werken en de juiste beslissingen te nemen. Toch is er één cruciaal aspect dat niet in technologie en data te ondervangen is, en dat is de relatie met de klant. Ondernemers waarderen het persoonlijk contact met een sparringpartner die aandacht heeft voor hen als persoon en meedenkt over een langetermijnvisie.
In een wereld die steeds meer data-gedreven wordt, kunnen accountants door te kiezen voor sterk relatiebeheer en persoonlijk contact zich echt onderscheiden. Zorg dat de administratieve processen en het jaarwerk zo strak mogelijk geautomatiseerd zijn. Daardoor kun je als relatiebeheerder echt werken aan de relatie en tijd maken voor concrete (fiscale) adviezen, waardoor de ondernemer onder de streep gewoon meer over houdt.
3. Kies voor vaste prijzen
Klanten, veelal ondernemers, willen standaard dienstverlening tegen standaardkosten. Niet dat ze het gevoel hebben dat bij iedere vraag de teller begint te lopen. Ze kopen een compleet pakket aan dienstverlening inclusief een stuk persoonlijke aandacht voor een vaste prijs. Dit matcht met de behoeften van het accountancykantoor: door de personeelsschaarste hebben ze het nu eenmaal te doen met minder medewerkers, en dus ook minder factureerbare uren. Daarbij biedt een vast verdienmodel, ondersteund door een gestroomlijnde digitale oplossing, uitkomst. Je kantoor heeft zo een voorspelbaardere inkomstenflow en de klant waardeert de duidelijkheid. Een win-win voor accountant en klant.
Kies als accountancykantoor dus voor vast, voor je inkomsten, maar ook voor de werkdruk. Door te werken met een vast verdienmodel creëer je ruimte voor je medewerkers om hen te laten doen wat zij het liefste doen, de ondernemer op de eerste plaats zetten. Door die ruimte te creëren blijf je een aantrekkelijke werkgever. En dat is in tijden van schaarste door de vergrijzing en toenemende werkdruk door een sterk groeiend aantal ondernemers, geen overbodige luxe voor het kantoor. Door personeelstekort kan je niet groeien in uren (en losse facturen) maar wél in waarde.
4. Kies niet voor compliance en security
De kop van deze alinea klinkt wat misleidend, maar klopt toch. Compliance en security zijn namelijk geen keuzes: het zijn voorwaardes voor verantwoord (samen)werken en ondernemen. Accountants – en hun klanten – kunnen op dit gebied geen concessies meer doen. Iedereen kent het wel: je hebt geen zin om te werken in verschillende systemen, dus omdat het gemakkelijk is, stuur je bijvoorbeeld snel even dat document via je privé mailadres. Door communicatiestromen en systemen eenvoudig samen te voegen, maak je compliant zijn en veilig samenwerken gemakkelijk. En dat is belangrijk, want een oplossing staat en valt bij de gratie van de gebruiker. Dat geldt voor samenwerking binnen het kantoor en met klanten. Wanneer data bijvoorbeeld centraal opgeslagen staat in SharePoint in plaatst van verdeeld in losse applicaties, werk je vanuit één dossier met versiebeheer en kun je zo de volledigheid van het dossier veel beter borgen.
Ten slotte ligt er wat security betreft voor het kantoor een belangrijke taak om ondernemers – die regelmatig ten prooi vallen aan cybercriminelen – bewust te maken van securityrisico’s. Niet alleen om hen te beschermen, maar ook om je eigen organisatie veilig te stellen. De meeste ransomware aanvallen worden onbewust geïnitieerd door je directe omgeving, als accountantskantoor dus grotendeels de klanten waarvoor je werkt. Gelukkig is die bewustwording er steeds meer en zijn er digitale hulpmiddelen om je te wapenen. Kies als kantoor dus bewust het aantal software platformen wat je gebruikt en maak je klanten en werknemers bewust van de securityrisico’s. Dit geeft je de munitie om in 2023 te excelleren en te focussen op wat er echt toe doet: je klanten, je personeel en je business.
[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2023-secure-your-business”]