Jonge accountants: ‘verdienmodel moet veranderen’

Accountants worden geacht hun klanten kritisch te controleren, terwijl diezelfde klant ze betaalt. “Niet meer van deze tijd.”

Dat stellen drie jonge accountants in een interview met NRC. Wat is wel de oplossing?

Het is duidelijk dat accountants de kwaliteit van hun controle voorop dienen te stellen, in plaats van snel geld verdienen. Soms zullen ze kritisch moeten zijn naar de klant toe en zich zeker niet door hun klant laten intimideren. Zelfs niet als ze die klant anders dreigen te verliezen.

Het probleem is dat accountants in de eerste plaats voor de klant zijn gaan werken, terwijl ze eigenlijk het publiek belang voorop moeten stellen. Dat zegt Reinier Veld (38), accountant bij het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven. “Als we willen dat het vertrouwen in accountants herstelt, moeten ze niet meer direct door de klant worden betaald, want hoe je het ook inricht, je houdt het probleem dat accountants de hand moeten slaan die ze voedt.” Dat moet anders. “Of ze nou onafhankelijk te werk gaan of niet, de perceptie van afhankelijkheid blijft zo altijd in stand.”

Wat is dan de oplossing? Alle accountants in overheidsdienst? “Ik weet niet of dat nou beter is”, zegt Leonie Peters (35), accountant bij de Belastingdienst. “Het risico daarvan is ‘een logge organisatie’ te worden, doordat de marktwerking ontbreekt. Een alternatief is dat de overheid ‘als tussenschakel’ tussen de klanten en de accountantskantoren komt te staan en de opdrachten verdeelt. Dat lijkt me wel een goed idee.”

In het interview geven de jonge accountants ook hun visie op het partnermodel, de werkdruk bij de grote kantoren en het imago van de sector. 
 

Gerelateerde artikelen