Uitblinken met dank aan Henry Ford

Accountants kunnen een voorbeeld nemen aan legendarische auto-icoon.

Handelen in de geest van Henry Ford om als kantoor te veranderen, te overleven én in klantbehoeften te blijven voorzien. Jortijn Bijl, senior marketing manager bij AFAS, spreekt erover op Accountancy Expo.

“Die dag zijn we in het Autotron, dus dan is de link met de oprichter van het beroemde merk Ford al snel gelegd”, zegt Bijl. “De manier waarop hij naar de markt keek, zorgde er voor dat de auto voor iedereen bereikbaar werd. Vanaf 1908 zette Henry de massaproductie in beweging met de grootschalige serieproductie van zijn T-Ford. Daarnaast zorgde hij ervoor dat de auto’s in alle kleuren beschikbaar kwamen… Zolang die kleur maar zwart was… Waar dat op neer komt? Standaardisering en dus zeker ook verandering van werkprocessen.”

Maar volgens Bijl gaat het met die verandering en standaardisering nog te vaak mis. “Ondanks dat wij als softwareleveranciers het al oneindig vaak hebben herhaald, blijft het toch actueel; je onderscheidend karakter zit niet in het administratieve proces, het zit in wat je er mee dóet.” Bijl wil niet weer de volgende spreker zijn die predikt van administratie naar advies over te gaan. “Daar zijn al genoeg dingen over gezegd”, lacht hij.

Fintech bedrijven
“Waarom je dan moet veranderen?” vervolgt Jortijn Bijl. “Dat is heel simpel. Omdat enerzijds de markt gedisrupt wordt door fintech bedrijven en anderzijds omdat het gewoon niet meer leuk is om bij een traditioneel kantoor klant te zijn. Er zijn oneindig veel spelers in de accountancybranche. Er zijn ook oneindig veel softwareleveranciers. Maar klanten kiezen gewoon de leverancier met het onderscheidend vermogen. En die nauwkeurigheid met het verwerken van boekhouding? Of in mijn geval de hoeveelheid functionaliteiten in de software? Die moet gewoon goed zijn. Dat is de basis.”

[avg-advertorial slug=”kom-naar-accountancy-expo-2020″] 
Terugkomend op Henry Ford als voorbeeld van verandering: “Het gaat er volgens mij om dat we wat meer daadkracht binnen kantoren krijgen. Draagvlak is er nooit genoeg, daadkracht kan je daarentegen afdwingen. Niet iedereen hoeft over alles maar wat te vinden, dan kom je nooit tot doen. Neem die kleuren bij Ford. Als Ford eerst maanden had vergaderd over welke kleuren er zouden moeten komen voor die T-Ford dan waren er nooit auto’s van de band komen rollen. Dus vandaar alleen zwart. Het belangrijkste is dat je als kantoor bezig bent met leuke dingen. Een glimlach op het gezicht van je medewerkers en dus, maar dat is een logisch gevolg, ook een glimlach op het gezicht van je klanten.”

Implementaties
Volgens Bijl is het daar ook te vaak mis gegaan. “Verandering is eng. En dan heb je nog zo’n marketeer, notabene in de IT, die roept dat het allemaal zo makkelijk is. Maar ik heb meer dan honderd implementaties bij kantoren uitgevoerd voordat ik naar marketing ging. Het probleem van ons softwareleveranciers is dat we het te vaak verpest hebben. Geen wonder dat die weerstand is ontstaan. De branche heeft de puinhoop gemaakt, dus is het ook de taak van ons om te laten zien dat het wél kan. Daarom laat ik op de AccountancyExpo ook graag zien hoe kantoren die verandering kunnen omarmen, uiteraard met behoud van mensen.” 

Afsluitend, zegt Bijl: “Met die software van ons zit het wel goed, die heeft zichzelf wel bewezen bij al onze klanten. Maar we zijn nu in een tijd beland dat we kantoren moeten gaan helpen, ons onderscheidend vermogen moeten gaan toepassen. Ik gun kantoren dat ze die verandering ondergaan. Het is zonde dat zo’n belangrijke en mooie beroepsgroep zo gebukt gaat onder dat saaie en stoffige imago. Dat verdienen ze niet!”

Gerelateerde artikelen