Heineken wint Internal Audit Innovation Award 2019

Met de pitch over het auditen van human rights mocht Heineken zich winnaar van de vijfde editie van de Internal Audit Innovation Award 2019 noemen.

Op de foto staat het winnende team te midden van de juryleden. Vlnr: Peter Hartog (IIA), Tjakko de Boer (Protiviti), Kaj Russchenberg (Heineken), Jan Joost Bierhoff (Heineken), An Lu Shen (Heineken), Lucas Boreel (Heineken), Patrick Dundon (Heineken), Jantien Heimel (IIA) en Brigitte de Vries (Staedion).

Met behulp van relevante interne data geeft het auditteam inzicht in human-right-risico’s. De jury vond het type audit gericht op reputational risks en de aanpak hiervan “echt vernieuwend”. In 2018 won Heineken eveneens de award met de inzet van Robotic Process Automation en data-analyse voor betere fraudedetectie.

De Internal Audit Innovation Award (IAIA) is in het leven geroepen door Protiviti in samenwerking met IIA Nederland, vanuit de ambitie om internal audit als vakgebied verder te helpen. Op het kantoor van Protiviti presenteerden donderdag 14 november Dela, Heineken, KLM, Gemeente Rotterdam en EY hun innovatieve aanpak binnen de Internal Audit. Heineken deed mee met twee inzendingen. Iedere deelnemer kreeg 10 minuten de tijd om het innovatieve auditidee te pitchen aan een 4-koppige jury.

Waarde toevoegen en efficiency
De jury beoordeelde de concepten op innovatiekracht en creativiteit, relevantie voor de internal audit beroepsgroep en bruikbaarheid voor andere auditfuncties. “Het was goed te zien dat bij alle deelnemende teams de focus ligt op waarde toevoegen en efficiency van de auditfunctie”, zegt jurylid Jantien Heimel van IIA Nederland.  “Een dikke pluim ook voor EY en het andere team van Heineken. Beide organisaties benutten data om verbeterde assurance in de toekomst te kunnen geven.”

Hard en soft controls
De jury koos unaniem voor Heineken vanwege de combinatie van hard en soft controls. De data helpen de auditor andersoortige gesprekken aan te gaan. Bijvoorbeeld over gezondheid en veiligheid wanneer je over reistijdendata van chauffeurs beschikt. Ook verschillen in salarissen worden bekeken op basis van geslacht, demografie en/of functie om het gesprek aan te kunnen gaan over ‘fair wages’.   

Op 9 december bij de jaarafsluiting van IIA Nederland, die ook in het teken staat van innovatie en vooruitgang, mag het Heinekenteam de award in ontvangst nemen.

Gerelateerde artikelen