Grote investeerders willen milieuverklaring multinationals
De investeerders, die samen meer dan 10 biljoen dollar aan activa bezitten, hebben deze eis voorgelegd aan bekende multinationals, waaronder AkzoNobel, Facebook, Netflix, ExxonMobil, Hugo Boss en Domino’s Pizza.
De beleggers doen mee aan een campagne van de organisatie CDP, die bedrijven en overheden ertoe aanzet hun broeikasgasemissies te verminderen en watervoorraden en bossen te beschermen.
Het gaat om investeerders als Aegon, Robeco, Allianz Global Investors, Candriam, Degroof Petercam en verschillende pensioenfondsen. De bedrijven op wie de beleggers zich richten, hebben wereldwijd een gezamenlijke marktkapitalisatie van ruim 8 biljoen dollar en stoten naar schatting jaarlijks evenveel CO2 uit als de Verenigde Staten in 2017.
De investeerders zullen in de loop van de zomer contact opnemen met de bedrijven. "Het belang van de betrokkenheid van beleggers om de informatievoorziening te bevorderen kan niet worden overschat. Klimaatverandering, waterzekerheid en ontbossing brengen materiële risico's met zich mee voor investeringen, en bedrijven die hun impact niet bekendmaken, lopen het risico achterop te raken bij hun concurrenten wat betreft hun toegang tot kapitaal", aldus CDP.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager