‘Geld maakt niet veel gelukkiger’
Vermogenden en niet-vermogenden vinden zichzelf bovendien nagenoeg even succesvol. Eerstgenoemde groep beoordeelt hun succes gemiddeld met het cijfer 7,6 en niet-vermogende Nederlanders met een 7,2.
Pieter van Mierlo, CEO ABN AMRO Private Banking: "Geld maakt niet gelukkiger. Maar het goed omgaan met vermogen, kan wel een voldaan gevoel geven. Veel vermogende Nederlanders doen graag iets voor een ander, bijvoorbeeld door te schenken aan de kinderen of goede doelen. Uit onze contacten met klanten weten we dat dit bijdraagt aan hun levensgeluk."
Uit het onderzoek van ABN AMRO MeesPierson blijkt dat Nederlanders met vermogen minder vaak werkzaam zijn dan landgenoten die niet over vermogen beschikken. Van de vermogenden werkt 60 procent en van de niet-vermogenden 68 procent. Maar de vermogenden die werken, doen dat gemiddeld meer uren per week dan Nederlanders zonder vermogen. Eerstgenoemde groep is gemiddeld 37 uur per week werkzaam en de gemiddelde Nederlander werkt 33 uur.
Fitness, wielrennen en hardlopen zijn bij vermogenden én niet-vermogenden de populairste sporten. Golf en tennis worden respectievelijk 2 en 3 keer zo vaak beoefend door vermogenden dan door de gemiddelde Nederlander. Het favoriete eten van beide groepen is de Hollandse pot. Bij niet-vermogenden is Italiaans de absolute nummer twee, waar vermogenden na het Hollandse eten liever voor een bezoek aan de Chinees kiezen.
Facebook is veruit het populairste social mediakanaal in Nederland. Ongeveer 3 op de 4 Nederlanders is actief op het platform. Ook bij vermogenden is Facebook het meest gebruikte social mediakanaal, maar wel stukken minder dan door de gemiddelde Nederlander. Net iets meer dan de helft van de vermogenden (52 procent) zit op Facebook. Vrijwel net zo veel vermogenden gebruiken LinkedIn (47 procent), dat ook onder de niet-vermogenden de onbetwiste nummer twee is (36 procent).