Geen validatie rekenmodel subsidie elektrisch rijden

Het Carbontax-model voor de doorrekening van de subsidie op elektrisch rijden is wetenschappelijk gevalideerd door TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL).

Dat meldde staatssecretaris Menno Snel van Financiën vorige maand aan de Kamer. Tegenover Follow the Money ontkennen zowel TNO als PBL dat. Saillant, want het model onderschatte de verkoop van dure elektrische auto’s schromelijk, wat de schatkist vele honderden miljoenen euro’s meer kost dan verwacht.

De enorme subsidies voor het leasen van elektrische auto’s leidden de afgelopen maanden tot kritische vragen aan het ministerie van Financiën. Staatssecretaris Snel antwoordde vorige maand dat “alle parameters in de zomer en het najaar van 2018 gedurende drie maanden uitvoerig zijn besproken, getoetst en op onderdelen herijkt en gevalideerd door het PBL en TNO.''

Onderzoeks- en adviesbureau TNO ontkent dit na vragen van Follow The Money. In een statement laat TNO weten: “Naar de mening van TNO heeft er geen herijking en validatie van het model plaatsgevonden, maar slechts een evaluatie en een update van model-inputs. De uit het antwoord van staatssecretaris Snel op te maken suggestie dat TNO het Carbontax-model heeft gevalideerd, weerspreken wij derhalve.''

Gerelateerde artikelen