‘Fiscale regels voor fiets vereenvoudigen’
Ook andere fiscale regelingen voor werkgevers om fietsgebruik te stimuleren zijn vaak te ingewikkeld en daardoor onaantrekkelijk. Dat moet veel eenvoudiger. RAI Vereniging wil hiermee bereiken dat automobilisten vaker de auto laten staan en worden geprikkeld om te kiezen voor een schoon, gezond en file-oplossend alternatief: fiets.
“De files zullen niet oplossen als we niet vaker privé en zakelijk de auto laten staan en kiezen voor slimme combinaties met bijvoorbeeld de fiets,” aldus RAI Vereniging voorzitter (en voormalig staatssecretaris van Financiën), Steven van Eijck. “Door één dag per week met de fiets naar het werk te gaan gaat de filedruk met circa 20 procent omlaag, verbetert de fitheid van de fietser met 13 procent en gaat ook de luchtkwaliteit vooruit. Aangezien we in Nederland gemiddeld maar 12 kilometer van ons werk wonen en de filedruk steeds meer toeneemt, is het aantrekkelijker om te kiezen voor de fiets. Toch wordt maar 8 procent van de woon-werkafstand in Nederland met de fiets afgelegd en 75 procent met de auto. ‘Zeker met de komst van de elektrische fiets is zo’n afstand zeer comfortabel te overbruggen en ben je in veel gevallen nog sneller ook.”
Uit recent onderzoek van Gazelle blijkt dat 4 op de 10 Nederlanders bereid zijn om voor de fiets te kiezen als dit voor hun fiscaal aantrekkelijk wordt gemaakt. RAI Vereniging wil daarom dat een volgend kabinet lef toont en de fiets maximaal stimuleert door de fiscale regels voor werkgevers te vereenvoudigen met een leaseregeling zonder bijtelling voor de fiets.
“Leasen is noodzakelijk om duurdere fietsen als speed pedelecs (snelle e-bikes) voor de werknemer toegankelijk te maken”, stelt voorzitter RAI Vereniging sectie Fietsen Wouter Jager. Momenteel staan slechts 739 speed pedelecs van de bijna 9.000 in Nederland zakelijk geregistreerd, waaronder lease. Oorzaak is dat werkgevers met de huidige fiscale regelingen in een complex moeras belanden en er weinig tot niets mee doen. Dat geldt ook voor lease. Zou een werknemer net als een auto nu een fiets willen leasen, dan zou volgens de huidige fiscale wetgeving de volledige economische waarde van deze fiets bij het inkomen worden opgeteld en daarover loonbelasting betaald. Er bestaat nu namelijk geen lage bijtellingsregeling voor fietsen, zoals die wel voor auto's bestaat. Volgens voorzitter Jager kost een speed pedelec van 3.500 euro in theorie de forens dan gauw tussen de 120 tot 150 euro aan bijtelling per maand, want de leasefiets kent ook geen verschil tussen zakelijk en privé gebruik zoals de leaseauto en wordt altijd belast. “Dit maandbedrag is het dubbele van een elektrische auto ter waarde van 40.000 euro. Dat is toch krom?” aldus Jager. “Dat kan eerlijker, schoner en gezonder door de leasefiets vrij te stellen van deze bijtelling en daarmee veel aantrekkelijker voor werkgevers te maken.”