Financiële waakhond AFM uit zorgen over toezicht op techreuzen
Volgens de waakhond is het belangrijk dat er meer internationaal en ook sectoroverschrijdend samengewerkt kan worden in het toezicht op de 'bigtechs'. Dat laatste is nu soms lastig. De AFM loopt er bij contact met bijvoorbeeld de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) – niet onbelangrijk als het om data gaat – vaak tegenaan dat bepaalde informatie niet gedeeld mag worden. De AFM mag veel gegevens alleen maar delen met andere financiële toezichthouders, en daar hoort de AP niet bij.
In Nederland beperken de grote techbedrijven hun financiële inmenging vooralsnog tot betalingen. Zo is Apple Pay een samenwerking aangegaan met diverse Nederlandse banken. Tegelijkertijd laat de eerder dit jaar aangekondigde samenwerking tussen Deutsche Bank en Google volgens de AFM zien dat de grote techbedrijven ook op andere terreinen hun intrede doen in de financiële sector. Google levert niet alleen clouddiensten aan de grootste bank van Duitsland, maar gaat actief meewerken aan het bedenken van nieuwe financiële diensten.
Ondanks dat de rol van de "kleine" AFM bij een grote internationale casus als deze beperkt is, hebben deze ontwikkelingen volgens de toezichthouder wel degelijk effecten op de financiële sector in Europa, en ook in Nederland. Vanwege de grote klantbestanden, krachtige merken en grote financiële reserves valt te verwachten dat bigtechs ook op andere terreinen van financiële dienstverlening snel een plek kunnen veroveren, denkt de AFM.
Banken en andere financiële partijen zullen dus in toenemende mate te maken krijgen met zeer stevige concurrentie. Wat ook speelt is dat steeds meer bedrijven toegang zoeken tot persoonlijke financiële data van mensen. Dat proces wordt niet alleen vergemakkelijkt door technologische ontwikkelingen, ook Europese regelgeving stimuleert dit. Daardoor houden niet alleen grote partijen als Google maar ook allerlei kleinere fintechbedrijven zich steeds meer met diensten bezig die eerst alleen door banken werden gedaan.
Al die technische snufjes en vernieuwingen kunnen in het voordeel zijn van de consument, maar er ontstaan ook weer nieuwe risico's. En die brengen ook nieuwe toezichtvraagstukken met zich mee. Hoe kan bijvoorbeeld verantwoord omgegaan worden met toepassingen op het vlak van kunstmatige intelligentie en wie kan toegang krijgen tot bepaalde data? Soms is dat erg complex, ook omdat in de techwereld niet zelden via zogeheten spin-offs en andere ingewikkelde eigendomsstructuren wordt gewerkt.