Fairtradeproducten rukken op in het schap
Fairtradeproducten werden vorig jaar opnieuw vaker verkocht, al waren er per productgroep wel duidelijke verschillen. Zo dronken Nederlanders door de sluiting van kantoren en de horeca vanwege de coronapandemie minder ‘eerlijke’ koffie en thee.
Daartegenover zorgde de extra drukte in de supermarkten ervoor dat er meer cacao, bananen en desserts met het keurmerk werden aangeschaft.
In totaal kochten Nederlanders 7 procent meer fairtradeproducten. Cacaoproducten kenden de sterkste toename. Fairtrade Nederland wijst daarvoor onder meer naar supermarktketen PLUS, waar alle chocolade van het huismerk inmiddels ‘eerlijke’ cacao bevat. De verkoop van koffie nam het sterkst af, met 19 procent.
Bananen bleven onverminderd populair. Het aantal verkochte kilo’s met het keurmerk nam met 4 procent toe tot bijna 38 miljoen kilo. Dat komt volgens de stichting neer op vijftien bananen per Nederlander.
Fairtrade Nederland verzorgt levensmiddelen door middel van een keurmerk van een eerlijke status. Zo krijgen boeren in ontwikkelingslanden volgens de organisatie een verantwoorde prijs voor hun producten. Volgens de stichting kocht 90 procent van de Nederlandse huishoudens in 2020 producten met het keurmerk, 2 procent meer dan het jaar ervoor.
(ANP)
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager