Facebook en Instagram: Trends voor de tweede helft van 2018!

De vakantie is voor de meeste mensen weer voorbij. We gaan er weer tegenaan. Tijd om je in de laatste trends en ontwikkelingen te verdiepen. In deze blog vind je de belangrijkste en handigste trends voor de tweede helft van 2018.

Door Lisa Houben

1. Facebook en het algoritme
Begin van dit jaar kondigde Facebook aan posts van bedrijven verder te beperken in de tijdlijn en voorrang te geven aan content van vrienden. Menselijke interactie wordt steeds belangrijker. 

Hoe ga je hier nu mee om?
Je kunt bijvoorbeeld inhakers inzetten om het bereik te vergroten (lees hier meer over inhakers). Inhakers leveren meer engagement op dan niet-inhakers. Het inzetten van inhakers kan een waardevolle toevoeging zijn aan de contentstrategie.

Het is belangrijk om kritisch te blijven kijken naar de content, en hoe je deze kunt optimaliseren om meer engagement te krijgen. Lees meer tips voor interactieve content op Facebook.

2. De highlights van Instagram & IGTV
Om het gebruik van social media te vergroten zet je waarschijnlijk hashtags in. Maar gebruik je wel de juiste hashtags? Bekijk hier 266 hashtags die je kunt inzetten.

Sinds 2017 is het mogelijk om een business-account aan te maken bij Instagram. Zo’n account beschikt over extra opties, er kan bijvoorbeeld een contact-button op het profiel geplaatst worden. Daarnaast kun je nog zien hoe berichten presteren, en wat de beste tijdstippen zijn om berichten te plaatsen. 

Berichten kunnen ingepland worden met Later
We zijn continu op zoek naar manieren om klanten te benaderen op de juiste tijdstippen. Het posten van een Instagram-post schiet er soms nog wel eens bij in. Het plaatsen van een post moet immers altijd met een smartphone gebeuren. Aan het begin van dit jaar werd bekend dat je met bijvoorbeeld de app Later berichten kunt inplannen. Je kunt hier berichten inplannen middels een drag and drop. Deze optie is alleen beschikbaar voor business-accounts. 

IGTV
Eind juni lanceerde Instagram haar eigen videoplatform: Instagram TV (IGTV). Daarmee wil het de concurrentie aangaan met YouTube. Het is daarom vanaf nu mogelijk om verticale video’s te delen die maximaal 10 minuten duren. Grotere accounts kunnen video’s tot maximaal 1 uur delen. 

Wil je beginnen met IGTV en weet je niet hoe? Je kunt altijd de samenwerking aangaan met influencers om video’s te maken. Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. Influencers hebben een speciale manier van adverteren. Ze adverteren namelijk zonder dat je het door hebt. Het sterke van influencers is dat ze een sterke en persoonlijke connectie hebben met de volgers. 

Lees verder: 5 tips voor nieuwe volgers en meer engagement op Instagram

Lisa Houben is online marketeer bij Blue People IT (voorheen Break Out Marketing)

Gerelateerde artikelen