Maak een contentkalender, en bepaal inhaakmomenten

Een bedrijf heeft diverse accounts op social media kanalen maar er wordt maar weinig gepubliceerd, ken je dat? De oplossing is eenvoudig: gebruik een contentkalender, ga planmatig aan de slag!

Een nieuw jaar betekent nieuw kansen! Begin 2018 goed en ga aan de slag met een contentkalender om social media kanalen verspreid te voorzien van content en bepaal relevante inhaakmomenten om de social media kanalen actief te houden.

Nog geen social media strategie? Bekijk het 3 stappen plan voor accountants

Stel een contentkalender op

Wat is een contentkalender?
Een contentkalender helpt bij het plannen en organiseren van content. In een contentkalender wordt aangegeven wanneer, wat, voor wie en in welke vorm iets gepubliceerd wordt en wie verantwoordelijk is voor het creëren. 

Hoe ziet een contentkalender eruit?
– Datum (zichtbaar in een kalender als maand, week of dag)
– Onderwerp + doel (waar gaat de content over en wat is het doel?
– Type content (in welke vorm wordt de content gemaakt, denk hierbij een beeld of video)
– Doelgroep (voor wie wordt het gepubliceerd?)
– Verantwoordelijke redacteur (wie maakt, leest en controleert de content?)
– Kanaal (hoe wordt de content verspreid, welke social media kanalen worden ingezet?)

1. Bepaal inhaakmomenten die relevant zijn 

Waarom inhaken?
Iedereen kent wel een geniale inhaker die viral is gegaan. Maar waarom is het bedenken van een inhaker nu interessant voor een organisatie? Als een boodschap waaraan een merk zijn naam verbonden heeft vaak gedeeld wordt op social media komt het merk automatisch meer top-of-mind bij de volgers. Wanneer een bericht extra opvalt omdat het grappig of juist stockerend is blijft deze nog langer hangen. Een inhaker kan bovendien ook nog eens zorgen voor free publicity!

Wanneer haak je af?
Niet elk moment is geschikt om in te haken voor een bedrijf. Het is belangrijk dat het inhaakmoment raakvlak heeft met jouw bedrijf. Je haakt af wanneer de content niet gaat voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen, niet snel genoeg op een goed idee komt en de uitvoering dus langer op zich laat wachten, het een gevoelige kwestie betreft of beledigend kan overkomen. 

Tip! Neem inhaakmomenten mee in de contentkalender
Er zijn genoeg inhaakmomenten die vooraf al bekend zijn, zoals Vader- en Moederdag, Sinterklaas en kerstmis. Berichten voor deze dagen kunnen vooraf bedacht worden.

Download de inhaakkalender 2018

2. Social media inplannen en monitoren
Om het inplannen en monitoren van content makkelijker te maken zijn er meerdere tools beschikbaar. In deze blog bespreken we de social media box van Break Out Marketing. Hiermee wordt het beheer van diverse social media makkelijker. Vanuit één centrale plek kunnen op meerdere social media kanalen berichten worden geplaatst. Daarnaast is de social media box ook voorzien van voorgeprogrammeerde berichten die gebruikt kunnen worden ter promotie van uw social media kanalen. 

De social media box heeft vijf onderdelen:

Dashboard
Het Dashboard geeft u een overzicht van de statistieken van uw social media kanalen. Hierdoor kunt u in één oog opslag zien hoe uw social media kanalen ervoor staan.

Planbord
Het planbord maakt het mogelijk om uw berichten vanuit één centraal, gemakkelijk en overzichtelijk punt te verzenden naar meerdere Social Media kanalen. U kunt de berichten van tevoren ontwikkelen en inplannen. U geeft aan op welke datum en op welke tijd, uw bericht op Facebook, Twitter, LinkedIn en/of Instagram moet verschijnen, voegt eventueel een afbeelding toe en het bericht kan worden ingepland.

Marketingstore
De MarketingStore is een creatieve omgeving waar u kunt kiezen uit templates, sjablonen van creatieve Social Media (bijvoorbeeld: win) acties en interessante berichten voor op een van uw kanalen. Klik een actie of berichtenset aan, bewerk de berichten en geef aan wanneer de berichten online moeten verschijnen. Binnen enkele minuten plant u uw Social Media berichten in.

Social Wall
De Social Wall maakt het mogelijk om uw scherm om te zetten in een Social Media scherm waar berichten getoond kunnen worden vanuit Twitter. Kies een eigen achtergrond, logo en huisstijl en stel vervolgens een hashtag (#) in waarop gefilterd dient te worden. Open de internet URL op uw scherm en de Social Media wall is klaar. Deze functie kan gebruikt worden om de social media reacties van externe partijen als display/reclamebord in uw winkel- of kantoor- ruimte voorbij te laten komen.

Internal Wall
In tegenstelling tot de Social Wall kunt u met de Internal wall uw eigen actie (of meerdere acties) tonen. Plaats een bericht via de beheerpagina van de Social Media Box en toon de juiste URL op uw scherm, en uw acties worden getoond. De acties kunnen op meerdere locaties worden weergegeven.

Lisa Houben is online marketeer bij Blue People IT (voorheen Break Out Marketing)

Gerelateerde artikelen