EY US houdt twee procent loon van partners achter
EY in de VS houdt over dit jaar twee procent van in van het salaris van de partners. Dat is een rechtstreeks gevolg van het financieel zware jaar dat EY nu doormaakt. Ook is het inhouden van salaris een reactie op de grote lading kritiek die de leiding van EY te verduren heeft gekregen. De loonsverlaging is bedoeld om de cashflow op wil de houden. Dit schrijft de Financial Times.
- Amerikaanse partners moeten twee procent van hun salaris inleveren
- Die is nodig om de cashflow van de landenfirma overeind te houden
- Er is grote irritatie bij de vierduizend partners over de Amerikaanse leiding
- De zwakke controlepraktijk en de schade van Project Everest worden de leiding nagedragen
Volgens de Britse zakenkrant zorgt het knippen in het salaris voor scheve gezichten bij de partners, die toch al een bescheiden loonsverhoging kregen toegekend dit jaar. EY zou nog op de blaren zitten vanwege de mislukte scheiding in het bedrijf, waarbij de adviestak zou worden losgemaakt van de accountancy om als zelfstandige consultancy verder te gaan.
De Amerikaanse leider van EY, Julie Boland, blies vorige jaar het Project Everest op. Er waren toen al honderden miljoenen in het plan gestopt. De Amerikaanse weigering om de scheiding door te zetten, heeft geleid tot tal van woedende reacties binnen EY US.
(tekst loopt door onder het blok)
De Amerikaanse leiding van EY heeft de hand in eigen boezem gestoken, nadat een externe consultant tal van zwaktes heeft blootgelegd in de leiding van het bedrijf. De resultaten waren volgens Boland “moeilijk te lezen, moeilijk te horen, moeilijk om over te praten en ze hebben me erg aan het denken gezet”.
Veel van de vierduizend Amerikaanse partners van EY willen dat de leiding van EY US verantwoording zou moeten afleggen over het falen van Project Everest. Ook de slechte controlekwaliteit leidt tot wrevel. EY is door de toezichthouder voor de accountancy, PCAOB, op de vingers getikt vanwege een reeks slechte controledossiers. Processen in de controlepraktijk moesten worden aangepast, wat drukte op de resultaten en ten kosten ging van het marktaandeel van EY’s accountantstak in de Amerikaanse markt.