Elektrische auto wordt meest waardevaste occasion
ING verwacht dat deze auto’s in 2025 bovenaan het verlanglijstje van een kwart van de occasionkopers staan. De vraag naar gebruikte elektrische auto’s zal het aanbod overstijgen, resulterend in stijgende occasionprijzen. Dit zorgt er voor dat elektrische auto’s hun waarde beter behouden dan benzine- en dieselmodellen.
ING schat dat nieuwe elektrische auto’s na 5 jaar 40 tot bijna 50 procent van hun nieuwwaarde behouden. Dat is naar verwachting meer dan benzine auto’s (35 tot 42,5 procent) en diesels (27,5 tot 35 procent).
Max Erich, Sectoreconoom Automotive: “Er komen steeds meer volledig elektrische auto’s met een actieradius van zo’n 400 kilometer. Die worden nu vooral nieuw als auto van de zaak ingezet. Onderzoek onder consumenten wijst uit dat elektrische auto’s met zo’n actieradius ook over 5 jaar op de occasionmarkt populair zullen zijn. Die populariteit is goed voor de restwaarde.”
Hoger elektrisch marktaandeel maakt restwaarde belangrijk
Nieuwe elektrische auto’s zijn veelal in staat lange afstanden te rijden (minstens 300 tot 400 kilometer op een volle accu) en kunnen ook steeds sneller opgeladen worden. Daarnaast wordt hun prijs gunstiger door dalende batterijkosten. Voor leaserijders zijn de auto’s extra interessant door de lage (fiscale) bijtelling.
ING verwacht op basis van haar sectorraming dat in 2020 in Nederland 12,5 procent van de nieuwverkoop uit elektrische auto’s bestaat. Voor met name leasemaatschappijen roept de populariteit van elektrische auto’s wel de vraag op in hoeverre deze auto’s hun waarde behouden aan het einde van het leasecontract. Voor hen is de waarde van gebruikte elektrische auto’s in 2025 van groot belang.
Elektrisch is in 2025 optie voor kwart occasionkopers
Die restwaarde hangt af van de toekomstige vraag naar elektrische occasions. Om die in te kunnen schatten is via de ING Vraag van Vandaag, onder gemiddeld ruim 48.000 respondenten, onderzoek gedaan naar de eisen van consumenten ten aanzien van elektrische auto’s, zoals actieradius en laadtijd. Die eisen zijn vergeleken met het toekomstige aanbod van elektrische occasions. Het ING Economisch Bureau verwacht dat in 2025 een kwart van de markt een elektrische occasion zal overwegen.
Vraag naar elektrische occasion zal in 2025 aanbod overstijgen
Binnen de groep die een elektrische occasion overweegt is de kans groot dat mensen uiteindelijk elektrisch boven benzine- en diesel zullen verkiezen. De gebruikskosten van elektrische auto’s – denk aan brandstof (elektriciteit), onderhoud en belastingen – zijn laag ten opzichte van benzine- en dieselauto’s. Ook zijn elektrische auto’s relatief betrouwbaar. Ze hebben minder onderdelen dan benzine- en diesel auto’s en mede daarom is de garantie op batterij en elektromotor veelal ruim (vaak tot 8 jaar). Verder zijn elektrische auto’s comfortabeler door hun stille, vloeiende en krachtige aandrijflijn en milieuvriendelijk (emissievrij). Last but not least heeft de overheid recent aangekondigd de aanschaf van elektrische occasions te willen stimuleren. Omdat het aandeel van elektrische auto’s in 2025 binnen de totale occasionmarkt nog relatief bescheiden zal zijn is de verwachting dat de toekomstige vraag het aanbod overstijgt.
Hogere prijzen voor elektrische occasion
Die situatie zal leiden tot stijgende prijzen van elektrische occasions. Momenteel houden elektrische auto’s hun waarde minder goed dan benzine auto’s, maar beter dan diesels. Dat gaat echter veranderen. ING schat dat nieuwe elektrische auto’s, verkocht in 2020, na 5 jaar nog gemiddeld 40 procent tot 47,5 procent van hun nieuwwaarde behouden. Dat is naar verwachting meer dan benzine auto’s (35 tot 42,5 procent) en diesels (27,5 tot 35 procent).
Geschatte restwaarde elektrisch in 2025 hoger dan benzine en diesel
Restwaarde range over 5 jaar in % nieuwprijs van nieuw verkochte auto in 2020. C-segment auto's (o.a. VW Golf). Range geeft verschillende modellen en variaties in km's (100.000 tot 150.000 km).