Duitse Tesla-kopers kunnen fluiten naar milieusubsidie

Ruim achthonderd Duitse automobilisten met een Tesla Model S moeten een subsidie van 2.000 euro terugbetalen aan de overheid. Het model is te luxe om in aanmerking te komen voor subsidie.

Dat meldt het Financieele Dagblad

Bij Duitsers die voor 6 maart 2018 een Tesla Model S hebben gekocht of geleased worden duizenden euro’s teruggevorderd. Toezichthouder Bafa staat alleen een aankooppremie toe bij elektrische voertuigen die netto maximaal 60.000 euro kosten. De catalogusprijs van de Model S van Tesla was aanvankelijk aanzienlijk hoger, maar vanaf november 2016 bood Tesla in Duitsland plotseling een sterk uitgekleed basismodel aan voor 58.000 euro. Bijkomende verplichte diensten zoals een achteruitrijcamera moesten daarna nog worden gekocht voor minstens 10.000 euro. Tesla stelde Duitse kopers van een Model S zo alsnog in de gelegenheid een milieusubsidie aan te vragen. Maar in het najaar van 2017 bleek Tesla deze aangeboden basisversie helemaal niet te kunnen leveren.

Volgens Tesla is de grens van 60.000 euro ingesteld om de verkoop van concurrenten voor Duitse e-auto’s te ontmoedigen. De auto-fabrikant zal het bedrag voor zijn Duitse klanten terugbetalen en de uitspraak aanvechten.

In Duitsland bestaat de groene subsidie sinds twee jaar. Voor een pure elektrische auto ontvangt de koper 4000 euro, voor hybride auto’s is dit 3000 euro. De helft van de kooppremies wordt gefinancierd door de Duitse overheid en de andere helft door de fabrikant. Sinds de introductie van de milieupremie heeft Bafa 38.146 subsidieaanvragen gekregen voor puur elektrische voertuigen en 27.866 voor plug-in-hybrides.

Gerelateerde artikelen