De goede voornemens van Marc Hogeboom (Head of Audit/lid RvB KPMG)
“Ons doel om in 2017 weer de norm in de sector te zijn staat voorop. Voor 2015 betekent dit dat we de organisatie verder versterken door te focussen op vier onderwerpen: klanten, medewerkers, maatschappelijk vertrouwen en de operationele performance. Die moeten met elkaar in balans zijn. Waar partners voorheen konden ‘compenseren’ met bijvoorbeeld een goede financiële performance, werken we nu met KPI’s waarbij dit niet meer mogelijk is.
Dit weerspiegelt wat mij betreft in de naam KPMG, waarin de ‘K’ staat voor ‘kwaliteit’. Deze letter komt van Piet Klynveld, die in 1917 in Amsterdam een accountantskantoor startte waar het aantrekken van kwalitatief hoogstaand personeel, het aanhouden van hoge standaarden in het verrichte werk, orde, netheid en teamwerk de grondbeginselen waren.
Volgens Jacob Kraayenhof, een andere founding father van het huidige KPMG, was het belangrijkste streven om kwaliteitswerk te leveren; als dit ertoe leidde dat er nieuwe cliënten bijkwamen dan was dat “zeer plezierig". Klynveld en Kraayenhof vertegenwoordigden een kantoor met een ingeprent plichtsbesef, zonder uitbundig uiterlijk vertoon en met een hecht groepsverband.
Wij gaan met KPMG weer werken vanuit deze kerngedachte, waarbij de kwaliteit van onze dienstverlening en onze toegevoegde waarde voor klant en maatschappij centraal staan. Zodat we terugkeren naar waar we thuis horen: de absolute top in Nederland in onze sector.”
Een uitgebreide versie van dit interview staat in het nieuwe nummer van AccountantWeek, dat eind deze maand verschijnt.