Curator en rechtbank over op digitale uitwisseling informatie faillissementszaken

Per 1 november kunnen curatoren bij bijna alle rechtbanken digitaal informatie over faillissementszaken uitwisselen met de rechter-commissaris, die toezicht houdt op het werk van de curator.

Op dit moment wisselt al een klein aantal curatoren via een digitaal systeem gegevens uit met een deel van de rechtbanken (Noord-Nederland, Den Haag, Limburg, Gelderland, Midden-Nederland, Rotterdam, Zeeland-West-Brabant en Noord-Holland), maar per 1 november zullen ook de overige rechtbanken (Amsterdam, Oost-Brabant en Overijssel) geleidelijk aan overgaan op het digitale werken. Elke rechtbank bepaalt hierbij zelf het tempo.

In de loop van de komende maanden krijgen steeds meer curatoren de uitnodiging om mee te doen aan deze digitale manier van werken, die voorlopig alleen mogelijk is in faillissementszaken van enkelvoudige rechtspersonen en Natuurlijke Personen zonder eigen onderneming. In 2016 wordt het voor curatoren en rechtbanken ook mogelijk om digitaal gegevens uit te wisselen in de zogenoemde samengestelde zaken en Natuurlijke Personen met onderneming.

Gerelateerde artikelen