Brussel deelt hoge kartelboetes uit
Vier bedrijven die per schip auto's en andere voertuigen transporteren moeten gezamenlijk 395 miljoen euro betalen, twee leveranciers van bougies 76 miljoen euro en de leveranciers van remsystemen 75 miljoen euro. De bedrijven hebben volgens EU-commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) de EU-regels geschonden.
,,Wij tolereren geen concurrentieverstorend gedrag dat Europese consumenten en industrieën treft'', aldus de Deense. In het geval van de zeevervoerders gaat het om het Chileense bedrijf CSAV, de Japanse vervoerders "K" Line, MOL en NYK, en het Noors-Zweedse WWL-EUKOR. Tussen oktober 2006 en september 2012 hadden zij prijsafspraken voor het vervoer van onder meer nieuwe personenauto's, vrachtwagens en landbouwvoertuigen. Daardoor werden Europese importeurs en uiteindelijk hun klanten financieel benadeeld, aldus Vestager.
In het geval van de elektrische ontstekers vormden het Duitse Bosch en de Japanse bedrijven Denso en NGK van 2000 tot 2011 een kartel. Zij leverden aan autofabrikanten in Europa waarbij ze afspraken elkaar niet te beconcurreren.
Ook het Amerikaanse TRW en de Duitse bedrijven Bosch en Continental maakten illegale afspraken in 2010 en 2011, voor zowel elektronische als hydraulische remsystemen. Daarvan waren Daimler, BMW en Volkswagen de dupe.
(ANP)