Bonus CEO zelden gekoppeld aan milieuprestaties
Volgens nieuw onderzoek van de Vlerick Business School heeft slechts 25 procent van de Europese top CEO's milieuprestaties als een belangrijke prestatie-indicator in hun beloningspakket, gericht op de aanpak van klimaatverandering en milieuvriendelijkheid.
Deze bevindingen komen uit een onderzoek naar de STOXX Europe 600, een index van 600 grote Europese bedrijven, waaronder bedrijven als Adidas, Unilever, L'Oreal en Volvo, waarbij de onderzoekers de beloningspakketten van alle CEO's onder de loep namen.
Wel stelden de onderzoekers vast dat er een gestage toename is van het aantal CEO's waarbij milieugerichte incentives op korte en lange termijn in hun beloning zijn ingebouwd. In 2017 had slechts één procent van de Europese top CEO's milieugerichte incentives op lange termijn, en nu – in het laatst onderzochte jaar, 2021 – had twintig procent van de CEO's milieugerichte incentives op lange termijn. Hetzelfde kan worden gezegd voor kortetermijnstimulansen, met een groei van zes procent van de CEO's die dit in hun beloning hebben opgenomen in 2017, naar 25 procent in 2021.
Dit onderzoek werd uitgevoerd door Xavier Baeten, Professor Reward and Governance aan Vlerick Business School, en onderzoeker Marthe Van Hove, die onderzochten hoe bedrijven hun loonpakket voor hun CEO's structureren.
Het loonpakket van een CEO omvat een basissalaris en incentives op lange en korte termijn gekoppeld aan bepaalde KPI's. De doelstellingen kunnen gebaseerd zijn op financiële resultaten of niet-financiële resultaten zoals ESG-doelstellingen, werknemersgerelateerde doelstellingen of klantgerelateerde doelstellingen.
Uit de bevindingen blijkt dat de ESG-doelstellingen van CEO's vaak betrekking hebben op het verminderen van de koolstofvoetafdruk van een bedrijf, het overstappen op hernieuwbare energie en het verbeteren van de algemene milieuscore van het bedrijf.
"We zien dat de openbaarmaking van ESG-doelstellingen of KPI's bij veel bedrijven nogal vaag is, en niet genoeg wordt gewaardeerd voor het bedrijf om een belangrijk onderdeel te vormen van de beloning van de CEO. Er moet een onderliggende duurzaamheidsstrategie zijn, die in heel wat gevallen nog ontbreekt. Bedrijven moeten precies aangeven welke ESG-doelstellingen de CEO moet halen om zijn beloning te krijgen. Om echt duidelijk te maken dat zij zich inzetten voor ESG-doelstellingen en de strijd tegen klimaatverandering, moeten bedrijven hun doelstellingen- en incentivesysteem herzien – anders wordt het duidelijk dat duurzaamheid niet centraal staat in hun organisatiewaarden", benadrukt professor Baeten.
De onderzoekers stelden ook vast dat Europese CEO's over het algemeen iets meer dan 3,7 miljoen euro per jaar krijgen, in hun volledige beloningspakket. Dit is een sterke stijging ten opzichte van het jaar daarvoor, 2020, waar de gemiddelde beloning 2,9 miljoen euro per jaar bedroeg – dit jaar is echter scheefgetrokken door een grote vermindering van de kortetermijnbeloningen, veroorzaakt door de uitbraak van de covidpandemie.
De onderzoekers stelden vast dat langetermijnincentives gemiddeld de meeste beloning voor CEO's opleverden, terwijl kortetermijnincentives op de tweede plaats kwamen en een basisbeloning de laagste vorm van beloning was voor de Europese top-CEO's.
[avg-advertorial slug=”accountancy-expo-2023-secure-your-business”]