Belastingdienst geeft zes BTW-tips voor de vakantie
De zomervakantie is in een deel van Nederland officieel gestart. Ook veel startende ondernemers gaan er binnenkort tussenuit. Voor hen is het belangrijk om naast alle vakantievoorbereidingen ook te zorgen dat zij uiterlijk woensdag 31 juli de btw-aangifte en -betaling over het tweede kwartaal indienen. De Belastingdienst maakt dit voor startende ondernemers eenvoudig via het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’, waarop zij inloggen met DigiD of eHerkenning. Voor alle startende ondernemers met vragen over de btw-aangifte, geeft de Belastingdienst tips voor een goede en tijdige btw-aangifte en -betaling.
In het eerste halfjaar van 2019 registreerde de Kamer van Koophandel 118.103 startende ondernemers, 11% meer dan in het eerste halfjaar van 2018. In de zakelijke dienstverlening zijn deze periode 31.466 ondernemers gestart, een toename van 7% vorig jaar.* Veel startende ondernemers blijken vragen te hebben voor de Belastingdienst over het doen van btw-aangifte: “Wanneer moeten de aangifte en betaling worden opgestuurd? Moet je ieder kwartaal btw-aangifte doen, óók als je geen omzet hebt gedraaid? En wat heb je nodig om btw-aangifte te doen?” Voor deze en andere startersvragen heeft de Belastingdienst het platform belastingdienst.nl/starters.
Tips voor de btw-aangifte en -betaling
Met de deadline voor de btw-aangifte over het tweede kwartaal in aantocht (31 juli), geeft de Belastingdienst startende ondernemers zes aandachtspunten die helpen bij een goede voorbereiding en het doen van de daadwerkelijke aangifte.
1. Noteer de deadlines voor de btw-aangifte. Zet de data voor de btw-aangifte en -betalingen als geheugensteuntje in je agenda. Stel twee weken voor iedere deadline een herinnering in, dan houd je de data altijd op je netvlies en voorkom je een verzuimboete. De deadlines voor de kwartaalaangiften zijn: 31 juli, 31 oktober, 31 januari en 30 april.
2. Gebruik het nieuwe ondernemersportaal ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ op belastingdienst.nl en log in met je DigiD (eenmanszaak) of eHerkenning. Voor het gebruik van Mijn Belastingdienst Zakelijk hoef je niets extra’s te regelen. Het oude portaal blijft in ieder geval dit jaar nog bestaan.
3. Zorg voor een goede administratie en houd deze wekelijks bij. Met een goede administratie is het doen van de btw-aangifte makkelijker en ben je sneller klaar. Een goede administratie begint bij een goed, liefst online, boekhoudpakket dat past bij jouw onderneming. In hoofdstuk vier van het Handboek ondernemen van de Belastingdienst lees je hoe je stapsgewijs een goede administratie opzet.
4. Doe altijd aangifte, ook als je een keer geen btw hoeft af te dragen of terugkrijgt. Heb je een kwartaal geen omzet gedraaid? Ook dán moet je btw-aangifte doen. Je geeft dan via je btw-aangifte door dat je niets hebt aan te geven.
5. Lage omzet? Check dan of de nieuwe kleineondernemersregeling iets voor jou is.
Ondernemers met een jaaromzet onder de € 20.000 kunnen vanaf 1 januari 2020 gebruikmaken van de nieuwe kleineondernemersregeling (KOR). Je wordt dan vrijgesteld voor de btw en hoeft dan geen btw-aangifte te doen. Lees meer opbelastingdienst.nl/kor.
6. Geef correcties door. Ben je vorig kwartaal een factuur vergeten mee te nemen in de btw-aangifte? Of heb je al btw-aangifte gedaan maar ben je toch nog iets vergeten aan te geven? Geen probleem. Je kunt correcties tot maximaal € 1.000 meenemen in de volgende btw-aangifte. Bij een hoger bedrag kun je een correctie doorgeven via het online formulier op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
Onlangs bij de KvK aangemeld?
Heb je je onlangs als ondernemer aangemeld bij de KvK? Dan kan het zijn dat er nog geen btw-aangifte in het portaal voor je klaarstaat. Je ontvangt dan je eerste btw-aangifte van de Belastingdienst op papier.
(bron: Belastingdienst)