Amerikaanse fiscus gaat leven beteren dit jaar
De Amerikaanse belastingdienst IRS zal het indieningsjaar veel beter beginnen dan in 2022. De achterstand in het verwerken van aangiftes is sterk verminderd, het budget is door het Amerikaanse congres opgeschroefd met 80 miljard dollar en er zijn meer belastingambtenaren aan de slag.
Dat meldt de Taxpayer Advocate Service (TAS) in haar jaarverslag. De TAS is een onafhankelijke organisatie binnen de IRS die belastingbetalers helpt en de rechten van belastingbetalers beschermt.
De IRS begon 2022 met een onverwerkte achterstand van 11,5 miljoen aangiften. Dertien miljoen Amerikanen dienen nog papieren aangiftes in. Fiscalisten die beroepshalve de IRS probeerden te bereiken, dropen vaak zonder succes af. Dit ondanks de Practitioner Priority Service (PPS)-lijn die de IRS vorig jaar op heeft gezet om de telefoontjes van fiscalisten af te handelen.
Van de 12,7 miljoen oproepen naar de PPS-lijn beantwoordde de IRS twee miljoen – of 16 procent – met een gemiddelde wachttijd van 25 minuten.
Belastingplichtigen kwamen er ook bekaaid vanaf. Van de 173 miljoen telefoontjes van belastingplichtigen naar de IRS bereikten slechts 22 miljoen (13%) een IRS-medewerker. Degenen die een medewerker wel bereikten, stonden gemiddeld 29 minuten in de wacht.
Maar de IRS heeft een inhaalslag gemaakt. Eind december was de achterstand geslonken tot vier miljoen aangiften.
Dit betekent dat de IRS tijdens het komende indieningsseizoen kan beginnen met het verwerken van op papier ingediende aangiften voor het belastingjaar 2022, in tegenstelling tot de vorige twee indieningsseizoenen. Toen begon de IRS met het verwerken van aangiften voor het lopende jaar maanden nadat het indieningsseizoen was afgelopen.