Zelf personeel werven als administratiekantoor

We zien en horen het vaak om ons heen. De meeste administratiekantoren en boekhouders hebben geen gebrek aan klanten, wel aan personeel.

Partnerbijdrage van:

Uiteraard zijn nieuwe klanten vaak wel welkom, alleen je wil ze wel de service en tijd kunnen bieden die je huidige klanten ook geeft. Om de groei van je administratie- of boekhoudkantoor in goede banen te leiden is het soms nodig om extra personeel aan te nemen. Helaas is het werven van personeel erg moeilijk gebleken de afgelopen jaren.

Wat zijn de beste strategieën om nieuwe accountants of boekhouders te werven, zonder duizenden euro’s kwijt te zijn aan recruiters?

Jobboards
Jobboards zijn vacature-websites waar werkgevers en werknemers met elkaar in contact kunnen komen. Voorbeelden hiervan zijn Indeed, Monsterboard, Nationale Vacaturebank en Jobbird. De meeste vacatureplatformen zijn gratis te gebruiken. Wel is het zo dat betaalde vacatures voorrang krijgen, en dus vaker getoond worden aan werkzoekenden. Het is raadzaam om eerst te testen wat voor response je krijgt op je gratis vacatures. Mocht je niet genoeg sollicitanten binnen krijgen, dan is 100 euro vaak genoeg om de vacature onder vele duizenden werkzoekenden onder de aandacht te krijgen. 

Onderschat het publiek wat zich op deze websites bevindt niet. Het zijn niet alleen mensen die geen baan hebben maar ook ambitieuze en ervaren specialisten die klaar zijn voor een volgende stap of een nieuwe werkomgeving. Ben je toch op zoek naar de beginnende boekhouder, die net van school komt? Zet je vacature dan uit bij Young Capital. Deze vacature website richt zich specifiek op jong talent.

LinkedIn
LinkedIn is natuurlijk een zakelijk platform en daarom vanzelfsprekend om je vacature onder de aandacht te brengen. Maar een ander groot voordeel van Linkedin is dat het een heel groot organisch bereik heeft. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook, waar je niet om adverteren heen kan wil je een groot bereik genereren. 

Daarnaast staat Linkedin er ook om bekend dat mensen elkaar willen helpen. Om zo effectief mogelijk je vacature onder de aandacht te brengen hoef je niet eens een vacature te plaatsen, maar is een bericht genoeg;

1.    Maak een bericht waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar een nieuwe toevoeging voor je bedrijf
2.    Geef aan wat de functie inhoudt en wat voor eisen je stelt (wees hierin heel beknopt)
3.    Vraag mensen om personen te taggen waarvan zij denken dat het bericht relevant voor kan zijn
4.    Deel de link naar het bericht met een paar mensen uit je netwerk en vraag of zij het bericht op hun Linkedin willen delen, dit zorgt voor een gigantisch bereik!

Je eigen websites
Vergis je niet, buiten de eerder genoemde platformen en websites zoeken heel veel mensen nog steeds naar vacatures via Google. Door je vacatures ook op je eigen website te plaatsen zul je ook hiermee sollicitanten en wellicht wel je nieuwe werknemer binnenhalen.

Extra tip:
Of je nou gebruik maakt van LinkedIn, jobboards of je eigen website; zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke vacaturetekst. Richt je je op beginners die net uit school komen? Wijs deze er dan ook op dat het vak van accountants niet alleen draait om uitvoerend werk, maar ook om het adviserende aspect. Dit is wat het werk zo leuk maakt!

Heb je geen behoefte aan personeel? Maar wel aan extra klanten? Neem dan eens een kijkje op Offerte.nl. Wij verzorgen hoogstaande leads in verschillende branches, waaronder de boekhoud branche.

Gerelateerde artikelen