Personeelswerving op zijn kop…
Geen nieuws, ware het niet dat de advertentie geheel op zijn kop is geplaatst… “Voor het eerst in de historie van het FD”, zo claimt De Groot. Het is een opvallende poging van het kantoor om een geschikte nieuwe boekhouder te vinden. Want de veelbesproken war for talent woedt ook in de financiële dienstverlening volop. Goed opgeleid en gekwalificeerd personeel is in de branche uiterst schaars. Het administratiekantoor denkt met de omgekeerde advertentie wél in beeld te komen bij geschikte kandidaten.
“Alles draait om communicatie”, zeggen ze bij Admin Amsterdam. “Kijk, een beetje traditioneel boekhouden kan iedereen wel. Elke Jan doedel mag zich boekhouder noemen, en doet dat dan ook. Wij willen het verschil maken en leveren diensten met hoogopgeleid personeel, op professionele en informele wijze. Daar past bij dat we op bijzondere manieren het contact zoeken. Met de klant, met de buitenwereld. We willen ons gezicht laten zien op een wijze en op plekken die passen bij onze doelgroep. En bij de nieuwe collega.”
Lees ook: 'Elke jan doedel mag zich boekhouder noemen'
Die moet sociaal vaardig, klantgericht en hoger opgeleid zijn. Bovendien vraagt Admin Amsterdam een in het Nederlands en Engels communicatief sterke collega. “Want niet alle accountants en boekhouders zijn saai en voorspelbaar”, zo zei De Groot eerder in een interview met AccountantWeek. “Schud dat duffe imago van je af, ga mee met digitalisering en technologie, communiceer! Want alleen dan overleeft dat kantoor van je.”
De achterliggende gedachte van de stickers met I LOVE MY BOEKHOUDER, is een poging de haat-liefde verhouding die veel micro-ondernemers met hun boekhouder hebben, te veranderen. “Wie er van zijn boekhouder houdt? Nou, weinig mensen dus. Een boekhouder kost geld, zet diezelfde ondernemers aan het werk, is allesbehalve sexy, heeft een wat eh… raar DNA”, aldus Tim de Groot. “Ook voor mij was boekhouder worden bepaald niet mijn ultieme jeugddroom. Maar omdat de School voor Journalistiek door gebrek aan grammatica-talenten niet doorging, werd het dus SPD en Strategisch Management aan de Aston Business School in Birmingham.”
Admin Amsterdam richt zich op de onderkant van het MKB; ZZP’ers , kleine VOF’s en BV’s. En bij alles staat het persoonlijke contact met de ongeveer 200 klanten voorop. “We praten hem of haar tot vijf keer per jaar bij en beperken ons mede daarom tot ondernemers in of vlakbij Amsterdam”, aldus De Groot. “Want de boekhouder moet om de hoek zitten, toegankelijk zijn. Mede omdat er altijd wel een beetje fysieke boekhouding zal blijven bestaan. Door zo te werken, horen we elke verandering onmiddellijk. Of iemand gaat trouwen, een andere hypotheek neemt, uitbreiding overweegt. De tijd dat je een klant alleen tijdens het bespreken van de jaarrekening en de aangifte VPB of IB zag, is echt voorbij.”
De advertentie weer omgekeerd…. Er is nog steeds grote schaarste op de arbeidsmarkt voor accountants en boekhouders. Admin Amsterdam hoopt hiermee de aandacht van talentvolle nieuwe medewerkers te trekken.