Actie ‘Tijdig starten met stoppen’ gelanceerd

Om ondernemers bewust te maken van het belang van een goed voorbereide bedrijfsoverdracht en hen daarbij te ondersteunen, lanceren MKB-Nederland en het aan haar gelieerde MKB Adviseurs vandaag tijdens de Week van de Ondernemer in Utrecht de campagne 'Tijdig starten met stoppen'.

De komende twee jaar zullen naar schatting 27.000 mkb-ondernemers op zoek gaan naar een opvolger voor hun bedrijf, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Panteia. Een goede opvolgingsprocedure duurt in veel gevallen meer dan twee jaar; een jaar langer dan tien jaar geleden.

‘Bij een bedrijfsoverdracht komt veel kijken’, aldus Leendert-Jan Visser, directeur van MKB-Nederland. ‘En dat wordt nogal eens onderschat. Het is een langdurig en ook emotioneel proces, waaraan allerlei haken en ogen zitten. Niet zelden loopt een overdracht bijvoorbeeld stuk of vertraging op omdat de verkopende partij een andere prijs is zijn hoofd had dan de koper bereid is te bieden. De koper moet aan financiering kunnen komen en wat gebeurt er met het personeel? Allemaal lastige vraagstukken. Een bedrijfsoverdracht moet je dus goed en ruim van tevoren voorbereiden.’

Met de campagne en website http://www.tijdigstartenmetstoppen.nl/ bieden MKB-Nederland en MKB Adviseurs een deskundig en informatief platform over bedrijfsoverdracht voor ondernemers die de komende jaren willen stoppen. Ook wordt op deze site het MKB Overnamepakket (in hardcopy en digitaal) beschikbaar gesteld. Dit pakket bestaat uit twee uitgaven: ‘Bedrijfsoverdracht, een 1e verkenning’ en ’53 tips bij bedrijfsoverdracht’. Verder kunnen ondernemers een online test uitvoeren om te bepalen in hoeverre hun bedrijf op dit moment klaar is voor de overdracht.

Gerelateerde artikelen