ACM gaat strenger handhaven op claims van duurzaamheid

Mensen en bedrijven vinden het volgens het ACM steeds belangrijker om duurzame keuzes te maken en daarbij spelen keurmerken en logo’s een grote rol. “Maar dan moeten de beloftes die ze doen wel worden waargemaakt”, zegt bestuursvoorzitter Martijn Snoep van de ACM. Het onterecht claimen van duurzaamheid wordt “greenwashing” genoemd. Bedrijven of organisaties doen zich dan groener of maatschappelijk verantwoordelijker voor dan ze daadwerkelijk zijn.
De marktwaakhond constateerde al in 2016 dat er sprake was van een wildgroei in keurmerken en logo’s en daardoor worden keurmerken uiteindelijk betekenisloos voor de consument. Volgens de ACM is er sindsdien geen vooruitgang geboekt.
Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat meldde eerder op basis van onderzoek dat zes op de tien Nederlanders interesse hebben in informatie over duurzaamheid. Volgens Milieu Centraal zijn er bijna 250 keurmerken en bedrijfslogo’s voor duurzaamheid.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van mkb-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om altijd op de hoogte te zijn van het laatste nieuws.
Ontvang de gratis nieuwsbrief Word nu lidPersonalia
Vacatures
Markt Update
Vragen over adverteren?

Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur
Partner Manager