‘Accountantskantoren kunnen nog meer doen aan kwaliteit’
Accountantskantoren werken steeds vanuit de kwaliteitscirkel, waardoor zij meer inzicht krijgen in factoren die kwaliteit bevorderen of juist belemmeren. De kwaliteitscirkel is gebaseerd op de plan-do-check-act cyclus, die gericht is op continue verbetering.
Dat staat in het eerste Jaarverslag Kwaliteit & Cultuur van kantorenkoepel SRA. Daarin staan de bestuurlijke, beleidsmatige en operationele activiteiten in 2021 centraal rond het bevorderen van een kwaliteitsgerichte cultuur.
“Kijkend naar de kwaliteitscirkel hebben de kantoren de ‘do’ en de ‘check’ al aardig onder controle”, staat in het jaarverslag. “Plan en act zijn echt nog aandachtspunten. Het beleid zit in de hoofden van de bestuurders, het wordt niet voldoende gedeeld, niet goed afgestemd en gedragen in de organisatie.”
Vicevoorzitter Roland Ogink denkt dat het bevorderen en verankeren van een kwaliteitsgerichte cultuur binnen het accountantskantoor voorlopig een zeer belangrijk thema blijft: “We zien dit element terug in de maatregelen van overheid, toezichthouder en beroepsorganisatie.”
“Er wordt veel over gesproken en geschreven en aan gewerkt, zowel in de financiële keten en de sector als bij accountantskantoren zelf. Maar vooral zien we de noodzakelijke aandacht voor kwaliteitsgerichte cultuur terug in het kwaliteitsbeleid van SRA”.