Accountants worstelen met de naweeën van de NWO
Elke dag rinkelt de telefoon van de helpdesk voor accountants gemiddeld tien keer. Daar komen ook nog zeven vragen bij die dagelijks digitaal worden gesteld. Alleen in de twee coronajaren waren dit er beduidend meer. Maar nu de crisis voorbij is, wordt de helpdesk van de NBA nog altijd bestookt met vragen, veel meer dan in de jaren voor de coronacrisis.
Het totaal aantal vragen om hulp bedroeg vorig jaar 4.325, gemiddeld bijna zeventien per werkdag. Minder dan in piekjaar 2022, toen de helpdesk 7645 keer werd geraadpleegd. In 2021, het eerst coronajaar, was dit aantal 5.029.
Maar de vraag naar hulp blijft opvallend groot ten opzichte van jaren voor de coronacrisis. Toen bleef de hulpvraag steevast onder de 3.000 vragen per jaar. Wel valt op dat accountants door de jaren heen steeds vaker de helpdesk raadpleegden.,
De NBA constateert dat vragen over de inhoud en toepassing van de diverse steunmaatregelen het belangrijkste onderwerp is voor accountants die de hulp inriepen van de helpdesk. Ook het afgelopen jaar was de NOW-regeling het onderwerp waarvoor het meest werd gebeld.
Daarnaast kwamen er vorig jaar veel vragen binnen over audit en overige assurance en accounting. Met name over de waardering van een deelneming bij een overname, het omgaan met een geconstateerde fout in de gecontroleerde jaarrekening en een fusieverklaring.
De helpdesk streeft ernaar om telefonische vragen (020 – 301 0 340) dezelfde dag te beantwoorden. Op vragen via de website krijgt de vragensteller normaal gesproken binnen vijf werkdagen antwoord. De NBA meldt dat deze belofte niet altijd kan worden waargemaakt door personeelsgebrek.