ABN AMRO rekent witwasrisico door aan klanten

ABN AMRO gaat als eerste bank de kosten van witwascontroles doorbelasten aan de klanten die de meeste risico’s veroorzaken. Coffeeshops gaan jaarlijks tot duizend procent meer betalen voor hun zakelijke rekening.

Het besluit moet gezien worden in het licht van toegenomen toezichtkosten. Dat meldt het FD. Het is een kwestie die al jaren speelt bij banken. Banken geven miljarden uit aan klant- en transactieonderzoek, zien de complexiteit ervan toenemen en weten dat elk foutje zwaar bestraft wordt door de toezichthouder. 

Ondertussen betalen rekeninghouders al jaren hetzelfde bedrag, ongeacht de risico’s die zij nemen. ABN AMRO neemt met het beprijzen van witwasrisico’s een gedurfde stap die door andere banken met veel interesse gevolgd wordt.

"Coffeeshops zijn een heel uitgesproken risico", zegt de woordvoerder van ABN AMRO in een toelichting tegen de krant. Ingrepen in andere sectoren zijn "op het moment" niet aan de orde, laat hij weten. 

Toch is het lijstje van mogelijke kandidaten niet moeilijk te maken. Denk aan de seksindustrie, beleggingen in cryptomunten, autohandel en andere sectoren waar veel cash in omgaat.

(ANP)

 

Gerelateerde artikelen