‘Accountants immuun voor geopolitieke trammelant’

Voor de professionele dienstverlening van onder andere accountants verwacht ABN AMRO volgend jaar drie procent groei. Hetzelfde geldt voor andere professionele dienstverleners in de zakelijke dienstverlening, zoals fiscalisten, accountants en adviseurs. De enige uitzondering is de de HR-dienstverlening, daar is de groei nul.
Dat blijkt uit een marktverkenning van de zakelijke dienstverlening door ABN AMRO. Niet in deze hele sector is het groei en bloei, zo tempert ABN AMRO de verwachtingen. Voor facilitaire dienstverleners (schoonmakers, beveiligers etc.) voorziet ABN AMRO een groei van twee procent. Dat is nog altijd hoger dan het gemiddelde van de hele sector. Die groeit naar verwachting met 1,5 procent in 2025 en 1 procent in 2026.
Dat is dit jaar iets hoger dan de gemiddelde groei van de Nederlandse economie en volgend jaar iets lager. Voor het bruto binnenlands product (bbp) is de verwachte groei 1,4 procent in 2025 en 1,3 procent in 2026. Invoerheffingen, die de Verenigde Staten sinds 9 april 2025 oplegt aan de Europese Unie, dragen negatief bij aan de groei van de Nederlandse economie, verwacht ABN AMRO.
- De sector Zakelijke Dienstverlening omvat een breed scala aan dienstverleners, waaronder professionele dienstverleners zoals accountants en advocaten, facilitaire dienstverleners zoals schoonmakers en beveiligers, en HR-dienstverleners zoals uitzenders en detacheerders.
- Ondanks de diversiteit binnen de sector zijn er enkele gemeenschappelijke factoren: mensen zijn de belangrijkste productiefactor in de sector die daarmee ‘asset light’ is; bedrijfsmodellen richten zich voornamelijk op business-to-business; en de externe financieringsbehoefte is vergeleken met andere sectoren relatief laag.
- Qua toegevoegde waarde draagt de sector zo’n 15 procent bij aan het bruto binnenlands product (bbp). Ook qua werkgelegenheid is de sector het grootst, met 1,3 miljoen werkzame personen.
Voor de zakelijke dienstverlening is het directe effect van de invoerheffingen beperkt, omdat deze alleen voor goederen gelden. Maar het indirecte effect van de invoerheffingen, die de hele economie en het bbp raken, is voor de zakelijke dienstverlening wel van belang. De sector is namelijk conjunctuurgevoelig, aldus ABN AMRO, en deint over het algemeen mee met de macro-economische ontwikkeling.
Grootste belemmering: personeel
Personeelstekorten zijn de belangrijkste belemmering voor ondernemers in de Zakelijke Dienstverlening. Volgens de COEN Conjunctuurenquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) noemde ruim de helft van de ondervraagde werkgevers (52,4%) ‘tekort aan personeel’ als belemmering, vergeleken met 35,8 procent voor ondernemers in de hele economie. Gezien de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt blijven personeelstekorten de setor het hele jaren kwellen.