Aantal snelgroeiende bedrijven meer dan gehalveerd
Ondanks de economische voorspoed is de toename in het aantal snelgroeiende bedrijven het afgelopen jaar meer dan gehalveerd. Daarnaast groeien ook minder startups door tot een snelgroeiend bedrijf.
Dit blijkt uit het ScaleUp Dashboard 2019 van Erasmus Centre for Entrepreneurship (ECE) en Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM).
Vandaag wordt het ‘ScaleUp Dashboard 2019’ gepresenteerd. Een jaarlijks terugkerend onderzoek naar snelgroeiende bedrijven uitgevoerd door ECE en RSM onder leiding van prof. dr. Justin Jansen, hoogleraar ondernemerschap aan RSM. Een snelgroeiend bedrijf, oftewel een scale-up, is een bedrijf van minstens 10 full-time (FTE) medewerkers dat gedurende een driejarige periode een gemiddelde groei heeft van minstens 20 procent per jaar in het aantal FTE.
De belangrijkste resultaten van het ScaleUp Dashboard 2019 zijn:
● De toename van snelgroeiende bedrijven is het afgelopen jaar in Nederland meer dan gehalveerd. Daar waar het aantal snelgroeiende bedrijven eerder toenam met 18 procent op jaarbasis, is het aantal snelgroeiende bedrijven het afgelopen jaar toegenomen met 7 procent tot 2.880 snelgroeiende bedrijven in Nederland eind 2018.
● Het aantal startups dat doorgroeit tot een snelgroeiend bedrijf is voor het eerst sinds jaren afgenomen (met 1.8 procent).
● Bijna twee derde van de Nederlandse snelgroeiende bedrijven verliest de snelle groei na de eerste groeispurt.
● Het aantal snelgroeiende bedrijven met tenminste één vrouwelijke ondernemer is – ondanks een sterke toename in eerdere jaren – voor het eerst sinds jaren gedaald.
● Amsterdam kent opnieuw het hoogste aantal snelgroeiende bedrijven, gevolgd door Rotterdam. Eindhoven kenmerkt zich door de grootste percentuele toename in het aantal snelgroeiende bedrijven ten opzichte van het jaar ervoor (+30%).
Klimaat voor snelgroeiende bedrijven in Nederland verslechterd
Ondanks de positieve geluiden over de Nederlandse economie blijkt het klimaat voor snelgroeiende bedrijven het afgelopen jaar te zijn verslechterd. “Het onderzoek laat zien dat een aantal fundamentele indicatoren van het scale-up klimaat in Nederland niet alleen op oranje maar zelfs op rood staat. De groei in het aantal snelgroeiende bedrijven is meer dan gehalveerd. De aanwas van jonge snelgroeiende bedrijven is zelfs afgenomen. We zullen een tandje hoger moeten schakelen en gedurfde experimenten uitvoeren voor de ontwikkeling van innovatieve beleidsmaatregelen voor snelgroeiende bedrijven”, aldus Justin Jansen.
Hij vervolgt: “Startups ervaren bijvoorbeeld behoorlijke uitdagingen bij het opschalen van hun verdienmodel terwijl bestaande snelgroeiende bedrijven juist moeilijkheden ervaren bij het handhaven van hun snelle groei. Dat vraagt om meer specifieke ondersteuning en individuele begeleiding in de verschillende levensfases van een snelgroeiend bedrijf.
Structurele snelle groei blijkt veelal een te grote opgave
Uit het ScaleUp Dashboard 2019 blijkt dat relatief veel snelgroeiende bedrijven een eerste snelle groeispurt behalen tussen hun vijfde en achtste levensjaar. Echter, twee derde daarvan verliest vervolgens de snelle groei in de jaren daarna.
Martin Luxemburg, directeur van het ECE licht toe: “Ondanks een goede uitgangspositie en een schaalbaar verdienmodel worstelen veel snelgroeiende bedrijven vervolgens met het aantrekken van nieuw talent, het verkrijgen van vervolgfinanciering en het organiseren van de explosieve complexiteit van hun organisatie. Onderzoek bij bedrijven die wel structureel blijven groeien, zoals Coolblue, Youngcapital en SecureLink, laat zien dat zij juist zaken versimpelen door kernwaarden te identificeren, activiteiten te delegeren en kritieke prestatie-indicatoren toe te passen die medewerkers in staat stellen om de toegevoegde waarde voor huidige en nieuwe klanten te vergroten.”
Managementauteur Tony de Bree, die een boek schreef over scale-ups, adviseert ondernemers het volgende: “De bottomline is steeds”, besluit De Bree: “hoe kan ik me zo slim mogelijke organiseren om een zo optimaal mogelijk resultaat bereiken en hoe voorkom ik dat ik ‘dik’ en ‘bureaucratisch’ wordt? Dat is echt de centrale vraag. Daaromheen ga je processen inrichten en gebruik maken van moderne tools. Vermijd de bullshit. Als je een ‘eternal start-up’ wilt blijven zoals ik het noem, zul je het enthousiasme en het ondernemerschap moeten vasthouden. En dat kan alleen als je de juiste mensen hebt in de juiste fase van je bedrijf.”