Aantal fysieke winkels zit weer in de lift
Voor het eerst in dertien jaar is het aantal fysieke winkels weer toegenomen. Nederland telde op 1 januari van dit jaar 83.800 winkels van steen, 655 meer dan een jaar geleden. Vooral het aantal food retail winkels is toegenomen. Dat meldt ING.
Woonwinkels, doe-het-zelf winkels en tuincentra hebben in 2020 een forse groei laten zien. Veel consumenten hebben tijdens de coronaperiode geld geïnvesteerd in het opknappen van hun huis en tuin. In dit eerste coronajaar groeide de omzet van bouwmarkten en doe-het-zelf-winkels 20 procent en van woonwinkels 8 procent. In totaal komt dat neer op een plus van bijna 2 miljard euro.
Gezien de hoge inflatie en het negatieve consumentenvertrouwen is het niet te verwachten dat deze groei zal doorzetten. Omdat de uitgaven aan het huis en de tuin al zijn gedaan gaan consumenten hun geld uitgeven aan andere zaken, verwacht ING.
Ondanks de historisch hoge inflatie (9,6 procent in april 2022) en het historisch lage consumentenvertrouwen (-48 in april 2022) liggen de consumentenuitgaven in food en non-food nog boven de gemiddelde uitgaven. Dat heeft te maken met het forse saldo dat consumenten gespaard hebben tijdens corona. Dat is meer dan 40 miljard euro, aldus ING. Ook de grote krapte op de arbeidsmarkt speelt een rol. Mensen hoeven namelijk minder te vrezen voor het verlies van hun baan en inkomen.
Het is onduidelijk hoe het uitgavenpatroon van consumenten zich zal gaan ontwikkelen, vervolgt. De modellen die de consumentenvraag voorspellen zijn door corona en de oplopende prijzen niet meer betrouwbaar, stelt ING.
De bank raadt retailers aan om op de onzekere vooruitzichten in te spelen door minder voorraden in te kopen. Zeker gezien de onzekere ontwikkeling van de economie en dus de omzet in de retail. Maar de bank erkent dat kleine voorraden ook een risico inhouden: retailers moeten later inkopen tegen hogere prijzen als gevolg van de inflatie.