4 principes van management accounting
De Global Management Accounting Principles – ontwikkeld door de CGMA (Chartered Global Management Accountant) – zijn ontwikkeld voor dit complexe tijdperk. Ze reflecteren het perspectief van ruim 400 CEO’s, CFO’s, academici en toezichthouders. Het doel van de principes is het verbeteren van beslissingsinformatie en de kwaliteit van besluitvorming.
De 4 principes:
1. Communicatie zorgt voor inzichten met impact
Door communicatie centraal te stellen in het hart van je onderneming, geef je het bedrijf het middel om problemen te identificeren, door silo’s heen te breken en relaties te ontwikkelen met key beslissingnemers.
De voordelen van dit principe:
– Duidelijke strategie en inzicht in drijvers van succes;
– Communicatie op maat: voorzien van juiste informatie aan juiste persoon op juiste tijdstip;
– Betere beslissingen.
2. Informatie is relevant
Het doel van informatievoorziening is om het management te helpen strategie te creëren en tactieken te plannen voor de uitvoering. Dit principe onderstreept het belang van het distilleren van de juiste data voor strategieplanning en uitvoering. In deze tijd van data-driven ondernemerschap, kan het uitdagend zijn te bepalen welke informatie – verleden, heden of toekomst – relevant is voor het maken van de belangrijkste beslissingen.
Om een holistisch beeld te vormen kijkt management accounting naar interne, externe, financiële en pre-financiële informatie. Ook kijkt management accounting naar successen en mislukkingen in het verleden en de lessen die hieruit te halen zijn voor toekomstige waardecreatie.
3. Analyse van impact op waarde
Dit principe optimaliseert de link tussen management accounting en het businessmodel. Door verschillende scenario’s te simuleren levert deze stap begrip op van de oorzaak-gevolg relaties tussen inputs en outputs. Oftewel, leidt de geleverde informatie tot een betere begrip van kansen, risico’s, kosten en het genereren van meer waarde voor de onderneming?
4. Vertrouwen door goed rentmeesterschap
De kern van dit principe bestaat uit empowerment, positieve kernwaarden en best practices. Een organisatie is slechts zo goed als de mensen die er werken. Zonder integriteit en objectiviteit in management accounting, wordt het hele besluitvormingsproces ondermijnt. Dit heeft zeer negatieve consequenties voor de onderneming en waardecreatie op lange termijn.
Lees ook: 5 dimensies van waardecreatie