3 factoren om op te vallen tussen je concurrentie
Door Isidora Badovinac
Als accountant heb je behoorlijk wat concurrentie om je heen. Lokale kantoren in je directe omgeving, grotere coöperaties die zich focussen op jouw doelgroep, opkomende starters die de markt innoveren en transformeren…
Al deze concullega’s zijn, net als jij, gefocust op het behalen van één en hetzelfde resultaat: bestaande klanten behouden en nog meer nieuwe klanten aantrekken. En in zo’n competitieve en dynamische markt als de accountancy betekent dit dat je keihard je best moet doen om op dit gebied de resultaten te behalen die je wilt behalen.
De strijd met de concurrentie (blijven) winnen?
De beste manier om je concurrentie voor te zijn? Je onderscheiden van de rest van de accountantskantoren waar je (toekomstige) klant uit kan kiezen.
Als je niet opvalt tussen je concurrentie betekent dit dat nieuwe klanten bij andere kantoren terechtkomen. Daarnaast hebben ondernemers steeds verder toenemende verwachtingen, ook van jou als accountant. En wanneer je deze (flink hoge) verwachtingen van je huidige en toekomstige klanten niet meer waar blijft maken gaan ze met hun boekhouding zo naar een ander accountantskantoor. Als kantoor blijven opvallen en continu top of mind zijn is dus een noodzaak.
Helaas is dit lang niet zo gemakkelijk. Je kan uiteraard besluiten er wat budget tegenaan te gooien en je naam zo hard mogelijk van de daken te schreeuwen, maar de kans dat iemand net iets meer budget heeft en net iets harder kan schreeuwen is behoorlijk groot. Dus hoe kan je er op een slimme manier voor zorgen dat je de strijd met de concurrentie blijft winnen?
Om hier antwoord op te geven delen we 3 factoren die het verschil maken. Zo kan jij beginnen je te onderscheiden van alle andere accountantskantoren en lopen de klanten binnen.
Deze 3 factoren zijn:
1. Efficiëntie en effectiviteit
2. De wensen en verwachtingen van de klant
3. Propositie en positionering
Waarom zijn deze 3 factoren nou precies zo essentieel voor jouw onderscheidend vermogen als kantoor? We gaan er hier kort op in.
1. Efficiëntie en effectiviteit voor accountantskantoren
Grote kans dat efficiëntie en effectiviteit nu al belangrijke pijlers voor je bedrijf zijn. Maar zet je ze ook al in als wapen om op te vallen tussen de rest?
Het lijkt misschien niet direct een belangrijke factor om je mee te onderscheiden van de concurrentie, maar toch kan efficiëntie en effectiviteit een enorm verschil maken in jouw vermogen om nieuwe klanten aan te trekken en je bestaande klanten tevreden te houden.
Een verbeterde efficiëntie kan ervoor zorgen dat je bestaande klanten nog enthousiaster worden van de diensten die je ze biedt. Daarnaast heeft efficiëntieverbetering een heel ander waardevol gevolg: meer tijd. Meer tijd geeft je de mogelijkheid om je te focussen op de elementen binnen je bedrijf die ervoor zorgen dat je echt onderscheidend bent. En extra tijd is natuurlijk extra aandacht voor de klant.
Automatisering en standaardisering zijn dan ook onmisbare elementen voor slimme accountantskantoren.
2. De wensen en verwachtingen van de klant
Uiteraard stel je jouw klant allang centraal bij je dagelijkse werkzaamheden. Iedereen binnen het kantoor is er immers op gericht klanten een zo goed mogelijke service te bieden. Maar zet je het ook al in binnen de concurrentiestrijd?
De wensen, behoeften en verwachtingen van je klant in kaart brengen is een sleutelfactor voor je onderscheidend vermogen. Het helpt je namelijk een stuk beter te begrijpen waar klanten nou precies naar op zoek zijn. En dus ook wat ze aantrekt en tevreden houdt.
Probeer daarom antwoord te vinden op vragen als:
– Wat vindt de doelgroep die je aan probeert te spreken echt belangrijk?
– Met wat voor accountant willen jouw potentiële klanten samenwerken?
– Welke diensten zijn nou echt onmisbaar?
Kruip in de huid van je potentiële klant en identificeer de beste manier om net dat stapje verder te gaan. Zo kan je de wensen en verwachtingen van de ondernemers inzetten om je te differentiëren van concurrerende accountantskantoren.
3. Jouw propositie en positionering als accountant
Een ijzersterke propositie en een strategische positionering: sleutelfactoren voor ieder bedrijf dat probeert op te vallen in een massa van concurrerende organisaties. Binnen de accountancy geldt dit natuurlijk net zo.
Voor boekhoudkantoren is het belang van de juiste propositie en positionering niet te onderschatten. Neem daarom de tijd om na te denken over de manier waarop je jezelf in de markt zet. Dit is hét moment om je als bedrijf te onderscheiden en je concurrentie voor te zijn.
Het allerbelangrijkst om hierbij in gedachte te houden? Denken en handelen vanuit jouw persoonlijk onderscheidend vermogen. Je hebt er maar weinig aan wanneer je als kantoor gefocust bent op het neerzetten en realiseren van een briljante propositie en positionering die totaal niet aansluit bij jou als organisatie. Op deze manier is de kans dat je de plank misslaat namelijk een stuk groter dan de kans dat je erin slaagt het gewenste resultaat te bereiken.
Dit zijn de 3 factoren… En nu?
Inmiddels heb je een stukje theorie. Maar nu is het een kwestie van deze theorie op een effectieve manier omzetten naar de praktijk. Iets dat zeker wat tijd en moeite zal kosten.
Op zoek naar concrete stappen, tips en advies die je helpen nog sneller jouw onderscheidende vermogen optimaal in te zetten en te zorgen dat jij als accountant (of accountantskantoor) opvalt tussen de concurrentie? Download ons e-book met tips die je helpen op te vallen.
Isidora Badovinac is content marketeer bij Yuki. Zij houdt zich bezig met (digitale) content die accountants helpt en inspireert.
[avg-advertorial slug=”kom-naar-de-accountancy-expo-op-16-juni-2020″]