Veel meer uitgavenbij Europese webwinkels

Nederlandse consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2018 ongeveer 400 miljoen euro (exclusief btw) uitgegeven aan producten bij buitenlandse webwinkels in de Europese Unie. Dit is 15 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2017.

Dit meldt het CBS op basis van lopend onderzoek naar de online uitgaven van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels.

Het gaat om online aankopen van goederen door Nederlandse consumenten bij bedrijven die binnen de Europese Unie, maar niet in Nederland, gevestigd zijn. Buitenlandse webwinkels die per jaar voor meer dan 100 duizend euro aan producten verkopen aan Nederlandse consumenten zijn verplicht om btw-aangifte te doen. 

Deze aangiften zijn gebruikt als bron. De Europese webwinkels die minder dan 100.000 euro omzetten, zijn niet meegenomen in het onderzoek. De totale bestedingen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels worden daardoor onderschat. De cijfers zijn berekend op basis van een nieuwe methode die nog in ontwikkeling is en zijn dus voorlopig. De foutmarge op deze omzet is ongeveer 5 procent.

Gerelateerde artikelen