Nationale Accountancy Awards: Grant Thornton legt solide basis met online accounting

Grant Thornton is een accountants- en adviesorganisatie met negen vestigingen in Nederland. De organisatie is verankerd in een internationaal netwerk van 40.000 professionals in meer dan 130 landen en bestaat inmiddels ruim honderd jaar. Het digitaliseren van het accounting-proces is een belangrijke focus, vertelt partner en voorzitter van de Raad van Bestuur Frank Ponsioen. “Met ons project Online Accounting kunnen we meer gecontroleerd communiceren met de klant.”
Kunt u een voorbeeld geven van een klant waarvoor u een innovatief project bent gestart?
Ponsioen: “Wij hebben ons innovatieve project Online Accounting gerealiseerd voor klanten uit het middenbedrijf. Hiermee hebben wij een solide basis gecreëerd voor onze verder kwalitatieve advisering. Wij kunnen ons veel beter richten op de echte vraagstukken bij de klant. Zowel de klant als wijzelf beschikken sneller over meer relevante, meer adequate informatie met een beter zicht op advies waarmee de klant ruimte kan scheppen voor groei.”
Welk project was dit?
“Online Accounting betreft het digitaliseren van het accounting-proces. Het omvat de klantenportal, het digitaal aanleveren van informatie, ons ‘scan en herken’-proces, automatisch genereren van rapportages, het digitaal akkoord geven voor klanten en het digitaal ondertekenen door accountants via e-signing. Door Online Accounting kunnen we meer gecontroleerd communiceren met de klant.”
Wat was het resultaat voor de klant? 
“De klant kan zich beter voorbereiden op continuïteit en groei van zijn onderneming omdat hij sneller beschikt over zijn financiële informatie en daar minder tijd mee kwijt is. Doordat het proces is geautomatiseerd. is de klant minder bezig met het uitzoeken en aanleveren van zijn administratie. Daarnaast vermindert het geautomatiseerde proces de kans op fouten en ontvangt de klant zijn rapportages sneller. De berichten over en weer rond benodigde gegevens zijn geautomatiseerd en er is geen gedoe meer met aanleveren van losse documenten en het opslaan in allerlei mapjes. Alles loopt via één systeem, de klantenportal.”
Welke dienst(en) biedt u vandaag die u twee jaar geleden niet bood en wat zijn de concrete resultaten hiervan?
“Grant Thornton werkt al geruime tijd met haar klantenportal waarbinnen accountants online documenten goedkeuren met e-signing en klanten online documenten goedkeuren met een sms-code. De ‘scan en herken’-methode digitaliseert het proces waardoor tijd vrijkomt voor meer relevante adviesdiensten, waarmee we samen met de klant ruimte scheppen voor groei.”
__________________________________________________________________________________________________________________________________________
De genomineerden voor de ‘Nationale Accountancy Awards 2015′ zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Bent u zo’n accountantskantoor dat in aanmerking komt voor de Nationale Accountancy Awards? Meld u voor 1 maart 2015 hier aan. Bel of mail Alex van Groningen (avangroningen@alexvangroningen.nl) / 06 50 643 283 voor meer informatie.
___________________________________________________________________________________________________      
“Een stip aan de horizon is de verdergaande integratie van werkzaamheden. Nu moet de klant vaak eerst de gegevens voor de jaarrekening aanleveren, daarna voor de aangifte VPB en tot slot voor de aangifte inkomstenbelasting. Het integreren van deze verschillende processen maakt dat wij als organisatie kunnen gaan garanderen dat wij binnen drie weken voor onze klant geïntegreerde reporting hebben: de jaarrekening, inkomstenbelasting en vennootschapsbelasting. Dit maakt dat de klant eerder alle noodzakelijke stukken ontvangt en in een keer al zijn jaarlijks terugkerende verplichtingen kan afronden. Hierdoor houd hij meer tijd over om bezig te zijn met zijn onderneming.”
Hoe maakt uw kantoor gebruik van ICT in uw dienstverlening?
“Online Accounting omvat de klantenportal, het digitaal aanleveren van informatie, ons ‘scan en herken’-proces, automatisch genereren van rapportages, het digitaal akkoord geven voor klanten en het digitaal ondertekenen door accountants via e-signing.”
Gerelateerde artikelen