MKBTR bestaat twee jaar en is zonder bijdrage van investeerders gegroeid tot een samenwerkingsverband van acht professionals met verschillende achtergronden. “Wij werken samen tegen de voor de ondernemer betaalbare uurtarieven”, zo stelt oprichter Dirk-Jan de Jeu. “MKBTR is een filosofie waarin integrale zorg voor ondernemers in het mkb eenvoudig, betaalbaar en effectief wordt gemaakt. Dat beperkt zich niet tot het financiële advies, maar juist tot het advies om de droom van de onderneming weer terug te vinden en hulp te bieden bij het realiseren daarvan.”
MO-NI biedt een administratieve oplossing in de cloud, waarbij ondernemers altijd en overal inzicht hebben in de financiële situatie van hun bedrijf. MO-NI start met een nulmeting van de administratieve processen, geeft verbeteradviezen en zorgt voor de implementatie van de oplossingen. “Om de verbeteringen te borgen, nemen we de administratieve taken – inclusief ‘controlling’ – over”, vertelt partner Harold Klein Swornink. “We zijn tevens de persoonlijke businesscoach.”
Harrier accountancy-advies zet in de dienstverlening de realisatie van ondernemersambities centraal. “Die ambities zijn zelden puur financieel en daarom is het traditionele domein van de accountant voor dit concept niet toereikend. De adviseur moet zich verdiepen in de business van zijn klant”, vertelt eigenaar Harry Marissen. Hiervoor gebruikt het adviesbureau ForecastXL een nieuwe innovatieve IT-tool. “Samen met de klant stellen we vast welke aspecten bepalend zijn voor de realisatie van de ambities. Deze vertalen we in KPI’s die op drie niveaus worden ingezet: realisatie, forecast en ambitie. We sparren zeer frequent met de klant over de afwijkingen tussen de forecast en de realisatie. Deze gezamenlijke gap-analyses en de daarop ondernomen acties leiden aantoonbaar tot verbetering van de bedrijfsvoering van onze klanten.”
Q-Concepts is opgericht in 2009, levert diensten met louter senior professionals en is geen full-service kantoor. “Doordat het bedrijf jong is, is er ruimte voor innovatieve concepten zonder dat daar een hele organisatie-turnaround voor nodig is”, aldus mede-oprichter Boudewijn Daris. Vanuit twee locaties, in ’s-Hertogenbosch en Rotterdam, verleent het kantoor diensten op het gebied van Accountancy, Interim Staffing en advies. “Wij hebben geen fiscale afdeling”, vervolgt mede-oprichter Cor Pijnenburg. We zijn een niet-hiërarchische organisatie waarmee we bewust afwijken van het normale high-leverage partnermodel, de piramidevorm en het full-service concept van traditionele kantoren.”
Online boekhouder Thinq is een innovatieve Nederlandse organisatie, die gericht is op het aanbieden van online administratieve diensten aan ondernemers. Betaalbaar boekhoudgemak, betrouwbare belastingaangifte en adequate salarisverwerking staan er centraal. Op de achtergrond zorgt een team van specialisten voor controle en kwaliteit en kunnen ondernemers met al hun vragen en advies bij hen terecht. Marcel van Bakel, manager Thinq: “Thinq maakt het voor ondernemers mogelijk om minimale tijd aan hun boekhouding te besteden.”
Met zes kantoren in onder andere Amsterdam, Laren en Den Haag heeft Kop of Munt de afgelopen vijftien jaar een stabiele basis gelegd. De kantoren worden gerund door actieve ondernemers die hun relaties naast financiële dienstverlening bijstaan om zich als bedrijf en als ondernemer te ontplooien. Persoonlijk contact en duidelijke taal zijn het devies. Eigenaar Kees Leijs: “We zijn dé financiële dienstverlener voor de creatieve sector.
Joinson & Spice is een eigenzinnig kantoor dat haar klanten vindt in de sectoren technologie, media en telecom voor controle en overige accountancy. Het nog jonge kantoor uit Amsterdam onderscheidt zich door online en op een voor de klant heel transparante manier te werk gegaan. “Er ligt een grote nadruk op kennis van de klanten en het proactief inzetten van gerichte know-how om hen helpen sterker te worden”, vertelt Louis van Garderen.
Bos Adviesgroep BV is al ruim 25 jaar op zoek naar slimme oplossingen waarmee het de dienstverlening voor relaties kan verhogen. Meer en meer kijkt het naar het actief adviseren en financiële online rapportages, naast traditionele werkzaamheden als het opstellen van jaarrekeningen. “Het merendeel van ons team bestaat uit adviseurs met verschillende achtergronden”, zegt algemeen directeur André Bos. “Accountants, fiscaal juristen, economen en civiel juristen. Het belang van de directeur-grootaandeelhouder staat voorop.”
Accountants en andere financieel intermediairs kunnen vanaf boekjaar 2016 jaarrekeningen alleen nog met Standard Business Reporting (SBR) deponeren bij de Kamer van Koophandel (KvK) en niet meer op papier of via e-mail. Nog niet iedereen is hier klaar voor, zegt de KvK. "Niet alle accountants hebben hun software op orde."
Ifiac biedt al meer dan 15 jaar maatwerkoplossingen voor klanten binnen de horeca. Door het koppelen van accountancysoftware met de systemen van de klant, kunnen ondernemingen hun gegevens volledig digitaal aanleveren. Dankzij hun eigen Kasonline app kunnen horeca-ondernemingen hun kasadministratie online voeren.
AccountAnders is twee jaar geleden gestart vanuit de overtuiging dat het anders kan en anders moet in de accountancy. Het kantoor begint bij de strategie van het bedrijf. "Zodra dit scherp is, wordt het financiële proces geoptimaliseerd (met vaak flinke kostenbesparingen tot gevolg) en de performance van het bedrijf in beeld gebracht met financiële dashboards," aldus directeur Jasper Visser. Het kantoor biedt verder diensten op het gebied van accountancy en fiscaliteiten, maar ook op het gebied van (online-) marketingadvies, webdevelopment, crowdfunding en HRM-oplossingen.
Voor iedere ondernemer de best passende oplossing op het gebied van administratie en bedrijfsprocessen. Dit is het streven van DWO Administraties, dat als zelfstandig onderdeel van De Wert accountants & belastingadviseurs online dienstverlening combineert met persoonlijke begeleiding. "Wij proberen voorop te lopen met online diensten die passen binnen onze visie", zegt bedrijfsleider Xander Siebers.
De grote en middelgrote accountantskantoren hebben enthousiast gereageerd op het rapport ‘In het publiek belang’ van de werkgroep Toekomst Accountantsberoep. Volgens hen zullen de maatregelen in belangrijke mate kunnen bijdragen aan het noodzakelijk publieke herstel van vertrouwen in de sector. Is dat optimisme over het rapport terecht? Een gesprek hierover met Marcel Pheijffer, hoogleraar Forensische Accountancy en befaamd 'acountancywatcher'.
ICT speelt een belangrijke rol in de missie van accountantskantoor Van Hoek, namelijk Nederland meer ‘ontdekkracht’ geven. Met het label Ontdekkracht past het kantoor handige technische toepassingen toe, die de klant en zijn accountant flinke kostenbesparingen en tijd opleveren.
Jim Emanuels, hoogleraar Bestuurlijke Informatievoorziening aan de Rijksuniversiteit Groningen, adviseur, investeerder en toezichthouder is RA af. Vooral de gedragsregels waaraan de accountants in business moeten voldoen zijn voor hem een aanleiding geweest. Ze zijn vaak praktisch onuitvoerbaar en hebben ongewenste neveneffecten. "Je wordt gedwongen om de regels 'naar de letter' te overtreden, terwijl je ze in essentie na wilt leven."
De Financiële Schakel is een jong en dynamisch kantoor. Eddy Kleijheeg richtte het op in 2008 en bundelde later zijn krachten met Ismail Sahin, die hij al kende sinds de jaren ’90 en waarmee hij sinds die tijd veel en nauw samenwerkte. Onlangs verhuisde De Financiële Schakel naar een karakteristiek pand aan de Kerklaan in Rijswijk. De apothekersbranche is hun specialisme, maar door haar ruime ervaring is De Financiële Schakel actief voor mkb-ondernemers in de meest uiteenlopende sectoren.
Na ruim tien jaar werkervaring in de traditionele accountancy, is Syfers Administratie en Advies in 2010 begonnen met het 'nieuwe boekhouden'. Binnen deze nieuwe koers streef Syfers naar meer automatisering, snellere doorlooptijden, lagere tarieven en vaste prijzen. Hierdoor is Syfers in staat om snel van de bron (de factuur) naar het eindresultaat (rapportages en aangiften) te komen. “Doordat veel bedrijven (latente) behoefte hebben aan een vernieuwend concept binnen de accountancy, zijn we de afgelopen vier jaren sterk gegroeid”, aldus Fedor van den Hoek, vestigingsdirecteur van Syfers.
In alles wat het doet is Status Finance bezig met de ontwikkeling van haar klanten op financieel en fiscaal gebied. De laatste jaren zet het negen medewerkers tellende administratie- en belastingkantoor meer en meer in op ondernemerschap. Met succes. “Als je iedere maand te horen krijgt dat je vak aan het uitsterven is, ga je vanzelf veranderen en kom je tot nieuwe inzichten”, vertelt directeur Raymond Schijff.
Van Oers accountancy & advies is zeer actief als het gaat om de invoering van ICT-systemen en online toepassingen in haar dienstverlening aan ondernemers. Een volledig geïntegreerd operationeel en managementinformatiesysteem waar ruim honderd franchisers gebruik van maken, is de voorlopige kroon op het werk. “Iedere ochtend weet de franchisenemer precies wat er gisteren is gebeurd.”
JAN© Accountants & Belastingadviseurs helpt startende innovatieve ondernemers onder andere bij het opzetten van hun administratie. Via online tooling gebeurt dit op een zeer efficiënte manier zodat het de ondernemer zo min mogelijk tijd kost maar wel dát inzicht verschaft dat hij nodig heeft om tijdig bij te kunnen sturen. En om te kunnen ondernemen.
De laatste jaren lanceerde Bentacera tal van nieuwe diensten. Het accountancykantoor met zes vestigingen in Friesland ging sessies organiseren om ondernemers te helpen met lastige thema’s, maar zocht ook extra klantwaarde in verregaande automatisering van de boekhouding. De resultaten zijn veelbelovend. “Het aandeel van nieuwe diensten in onze omzet stijgt”, zegt algemeen directeur Gooitzen Boonstra
Accountantskantoor Spoelstra & Scherer heeft het afgelopen jaar een transitieslag gemaakt van klassieke accountancydiensten naar een proactief advieskantoor. Er wordt niet meer op uurbasis gefactureerd, maar op basis van Value Based Pricing met een prijsopgave en facturatie vooraf. De diensten worden verkocht als producten, en daar worden prijzen aan gehangen. Die variëren per cliënt, afhankelijk van de complexiteit en de benodigde kennis. Klanten kunnen onbeperkt bellen, zonder dat ze daar een factuur voor ontvangen. Een unicum in accountancy Nederland.
Administratiekantoor ElkeDagBij is eind 2013 opgezet vanuit de overtuiging dat de boekhouding voor ondernemers een stuk gemakkelijker kan. Sterker nog: ondernemers zouden zich niet eens met boekhouding bezig moeten houden. Volgens algemeen directeur Twan van Zandvoort is dat wat ElkeDagBij innovatief maakt. De klanten van ElkeDagBij worden volledig ontzorgd op het gebied van de boekhouding. Zowel ondernemers als kantoren die hun eigen administratiesoftware willen upgraden, kunnen hiervoor aankloppen bij het administratiekantoor. Het uitgangspunt: alles automatiseren wat geautomatiseerd kan worden. “Hierdoor kunnen ondernemer én kantoor hun tijd beter besteden”, aldus Van Zandvoort
STYB is specialist in administratieve ontzorging. Waar accountants doorgaans terugkijken in de tijd wil STYB zijn klanten een real-time inzicht geven in hun financiële administratie. Dat doet het door slim gebruik te maken van ICT. Patrick Hermans, directeur van STYB: “Met onze app kunnen klanten proactief toekomstgericht sturen.”
Het in Weesp gevestigde accountantskantoor Samen Administratie & Advies biedt ondernemers uit het MKB innovatieve oplossingen voor van accountancy, boekhouding en financiële planning. “Behalve besparing op de kosten, levert dit veel inzicht op in de financiën”, aldus directeur Menno ten Have. Mede hierdoor kon één van de klanten, Bureau PENG, in één jaar groeien van 25 naar zeventig medewerkers.
Ten Kate Huizinga zet als middelgroot accountantskantoor in op wat het kantoor noemt ‘innovatief administreren’. Het heeft een eigen totaaloplossing ontwikkeld, waarbinnen separate onderdelen opgenomen kunnen worden die optimaal werken voor de ondernemer. “Het helpt klanten concrete groeiambities te verwezenlijken”, vertelt René Scholten, directeur van Ten Kate Huizinga.
De genomineerden voor de 'Nationale Accountancy Awards 2015' zijn accountants die slimmer werken, minder kosten in rekening brengen en beter adviseren. Die gebruik maken van de meest innovatieve technologie. Lees hier de interviews met de genomineerden voor deze prestigieuze award. Bezoek ook de website, meld uw kantoor aan voor de Accountancy Awards en bezoek de Financial Systems beurs en maak de uitreiking van de Accountancy Awards mee.
Geert Jan Waasdorp (CEO Intelligence Group) is gespecialiseerd in vraagstukken rond de arbeidsmarkt, talent management en recruitment. Op een interview dat vandaag op Finance.nl – carrière platform voor financials – kijkt hij naar de toekomst van de accountantsfunctie.
Wat zijn de goede voornemens van Marcel van Loo, sinds 2013 Country Managing Partner EY Nederland? "Het belangrijkste voornemen is een verdere verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening." Ook nu de prijzen in de sector onder druk staan.
Wat zijn de goede voornemens voor 2015 van Marc Hogeboom, Head of Audit en lid van de Raad van Bestuur van KPMG? “Terugkeren naar waar we thuis horen: de absolute top in Nederland in onze sector.”
Paul Koster, directeur van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB), pleit voor een maximuminkomen voor partners van accountantskantoren die werkzaam zijn in de auditpraktijk. De hiermee te behalen besparing moet worden geïnvesteerd in kwaliteitsverbetering.
Manifesto is een nieuw landelijk netwerk van bedrijfsadviseurs en accountants, voor MKB-ondernemers, opgericht door ondernemer/bedrijfsadviseur Erik Friedeberg. Als reactie op de schandalen en het gebrek aan vernieuwing in de sector. 10 vragen aan oprichter Erik Friedeberg.
Van Driel Finance biedt zijn klanten real-time inzicht in hun financiële gegevens. Dankzij het gebruik van cloudtoepassingen kunnen hun klanten 24 uur per dag hun administratie bekijken. Dit levert niet alleen tijdsbesparing op, maar ook meer inzichten in de verschillende aspecten van hun bedrijfsvoering.
De conversie in het bestel- en betaalproces bij online winkelen kan veel hoger. Uit onderzoek blijkt dat gemiddeld ruim 60 procent van de klanten bij het online winkelen gedurende deze fase afhaakt. Maar ook in de opvolging van gestorneerde incasso’s in het facturatie proces zijn er nog veel slagen te maken.
Dit jaar zijn via Basecone al 2,5 miljoen documenten verwerkt voor 12.000 verschillende ondernemingen. Indrukwekkende cijfers. Het geheim? Met behulp van een real-time SaaS-oplossing administratieve processen simpel maken én houden. De software bestaat sinds begin 2013 en is een initiatief van oud-accountant Vincent van Renesse van Duivenbode.
Het MKB kampt al een tijdje met het probleem dat banken erg terughoudend optreden als het gaat om kredietverstrekking. Hierdoor zijn MKB'ers genoodzaakt om bijvoorbeeld kapitaal binnen te halen via externe investeerders. Deze investeerders hebben alleen nauwelijks inzicht in hoe het de MKB'ers financieel gezien vergaat. De Amsterdamse start-up Sparkholder heeft hiervoor een oplossing ontwikkeld: een informatiesysteem waarmee MKB-bedrijven net zo inzichtelijk worden als beursgenoteerde bedrijven.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van mkb-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om altijd op de hoogte te zijn van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl