De vele faillissementen van grote winkelketens, zoals V&D, Aktiesport, Perry Sport en Hout-Brox, deelden het afgelopen jaar flinke klappen uit aan de retailbranche. We kunnen er dan ook niet over twisten; de retail heeft het zwaar. Maar er is goed nieuws: een uitspraak van de Hoge Raad op 3 juni jl. zorgt voor een belangrijk lichtpunt voor ondernemingen en banken.
Misschien herken je het wel: dat vage, groeiende gevoel van onbehagen in je onderbuik. Je weet dat het niet goed zit. Je hebt het gevoel dat je er iets aan moet doen, maar er is iets dat je tegenhoudt. Angst voor de consequenties als je je vinger opsteekt. De onzekerheid die dat met zich mee brengt . Wat betekent het voor je positie, voor de organisatie waar je werkt, voor je gezin?
“Niets is lastiger om aan te pakken, hachelijker om er de leiding over te nemen, of minder zeker van succes, dan het invoeren van nieuwe dingen; omdat degene die nieuwigheden invoert, hen die het in de oude toestand goed ging tot vijanden maakt, en hen die het onder de nieuwe omstandigheden goed zou kunnen gaan, als lauwe verdedigers heeft.” (Machiavelli)
Natuurlijk is het mooi als je een kei bent in vaktechniek. Maar biedt die vaktechnische uitvalsbasis je ook voldoende houvast om succesvolle klantgesprekken te kunnen voeren? Om daadwerkelijk verandering te initiëren binnen je kantoor? Mwah. Het aantal accountants dat hier volmondig ‘ja’ op antwoordt, laat zich raden. Hier komen extra skills bij kijken. Durf jij het aan om jezelf recht in de spiegel aan te kijken en te benoemen welke skills je beter zou willen ontwikkelen?
De afgelopen maanden steekt steeds vaker de term "robot" of "bot" de kop op in de IT en de media. Zo lanceerde Facebook pasgeleden een chatbot voor messenger en ook Microsoft zet in op bots. Wat maakt die term nu zo aantrekkelijk en wat kunnen we verwachten bij de inzet van deze bots?
De strijd om de klant winnen, hoe doet u dat? Hoe zorgt u ervoor dat uw klanten voor ú blijven kiezen? En dat u zo aantrekkelijk bent voor uw doelgroep, dat zij ook voor u kiezen, en niet voor uw concurrent? Uw uitdaging is een beter en ander antwoord te bedenken op deze vragen dan uw concullega’s, die hier natuurlijk ook over dubben.
Je hebt als startup een leuk en innovatief idee bedacht en wilt hiermee de wereld veroveren. Je hebt hier al veel vrije tijd aan besteed en je denkt na om met jouw idee in de toekomst geld te verdienen. Een mooi plan, maar er komt een moment dat je een financiering nodig hebt om te investeren en kosten te maken voor jouw nieuwe onderneming. De belangrijkste vraag waar de meeste startups dan mee worstelen: hoe kom ik aan geld? Een logische vraag welke niet eenvoudig is te beantwoorden.
“Dagelijks wordt u in de social media verteld, dat u en uw kantoor niet lang meer op de traditionele manier kunnen blijven werken. Het is aanpassen en meegroeien, de nieuwste technologie omarmen en uw dienstenportefeuille uitbreiden, of ten onder gaan.” Los van de validiteit hiervan, is het nodig als accountantskantoor een strategie te ontwikkelen?
Met enige regelmaat komt het voor dat een belastingplichtige na afloop van de aangifte- en betalingstermijn ontdekt dat hij te weinig omzetbelasting op aangifte heeft betaald. In het verleden deden veel belastingplichtigen vervolgens een zogenoemd suppletieaangifte met bijbehorende betaling om alsnog de verschuldigde omzetbelasting te voldoen. In het verleden werden suppletieaangifte op vrijwillige basis ingediend, maar sinds 1 januari 2012 is art. 10a AWR (en art. 15 Uitv. Besl. OB 1968) ingevoerd waarmee een suppletieplicht is gecreëerd op straffe van een vergrijpboete van maximaal 100% (ex art. 10a, lid 3, AWR).
Kwaliteit van de accountantscontrole is hot dezer dagen. Maar wat is kwaliteit eigenlijk? En hoe bereik je dat dé kwaliteit omhoog gaat? Vaak wordt het begrip Kwaliteit ingevuld vanuit het resultaat, de output van het controleproces. In dit blog stellen we de spannende vraag: Kan de Kwaliteit ook verhoogd worden door bijvoorbeeld belemmerende factoren van kwaliteit te verminderen of weg te nemen? En welke factoren zijn dat?
Kiezen is geen garantie voor succes, maar niet kiezen is wel een garantie voor falen op de wat langere termijn.
We weten waarom projecten mislukken, we weten ook hoe we dat in de toekomst kunnen voorkomen, waarom komt er dan geen eind aan de mislukkingen? Over de Paradox van Cobb.
Kan een onderneming zonder strategie? Wat levert het de leiding op, een strategie bepalen?
Dit is de laatste les hoe een succesvol kantoor in te richten. Natuurlijk vergeet ik niet de grootste kostenpost, het personeel. Denk niet in kosten, maar in opbrengsten. Hoeveel kan het personeel bijdragen in het rendement? Een bekend gezegde geldt ook hier: de kost gaat voor de baat.
De kosten van de sociale zekerheid krijgen in veel bedrijven weinig aandacht. Zelfs onder normale omstandigheden is dit al risicovol: loondoorbetaling, premies en re-integratiekosten beslaan samen gemiddeld al snel 30% van de loonsom. Dit jaar staat er door de overgang naar de Nieuwe WGA echter nog veel meer op het spel. Deze stelselwijziging vraagt om actief risicomanagement.
Vrijwel ieder accountantskantoor is hard op zoek naar nieuwe collega’s, terwijl de toestroom van afgestudeerde studenten daalt. De branchepopulariteit staat onder druk. Hoog tijd voor verandering.
In mijn werk kom ik nog regelmatig in contact met klanten bij wie de bankmutaties handmatig ingevoerd worden. Als accountant herkent u het vast als één van de meest tijdrovende klussen. En dit terwijl veel administratieve processen, zoals het maken en verwerken van facturen, bonnetjes en de bank- en kasmutaties, tegenwoordig steeds meer worden geautomatiseerd! Kan dan ook het inlezen van bankafschriften niet sneller en gemakkelijker? Jazeker! In dit blog alles over de voordelen van een bankkoppeling.
Het gonst al een tijdje in zzp'ers- en bedrijvenland. Vanaf 1 mei wordt de VAR (Verklaring Arbeidsrelatie) afgeschaft en gaat de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) in. Wat dit nu precies betekent voor de zzp'ers en de bedrijven die hen inhuren is voer voor genoeg nieuwsartikelen en ook genoeg geruchten. Maar hoe denken de zzp'ers er zelf over en hoe kunnen accountants en boekhouders hun klanten verder helpen?
In de praktijk blijkt dat niet alle ondernemers voldoende documenten in hun administratie hebben om het 0%-tarief aannemelijk te maken. Hoe kan een onderneming wel voldoen aan aan de eisen voor het 0%-tarief?
Op 1 juli 2011 is de informatiebeschikking (artikel 52a AWR) in werking getreden. Deze beschikking zou ervoor moeten zorgen dat een belastingplichtige zijn twijfels omtrent de rechtmatigheid van een informatieverzoek of de omvang van zijn administratie- en/of bewaarplicht kan laten toetsen door de belastingrechter. Met deze nieuwe procesgang zou de rechtsbescherming van de belastingplichtige moeten zijn verbeterd. Bij de invoering van de informatiebeschikking is afgesproken dat deze na 5 jaar zou worden geëvalueerd.
De afgelopen weken stonden de accountancymedia grotendeels in het teken van de boetebesluiten van de AFM. Hoge boetes werden uitgedeeld wegens onvoldoende dossiers van individuele externe accountants. Toch richt de AFM zich voornamelijk op de zorgplicht van de accountantsorganisaties als geheel. Immers: fouten in de controleaanpak en/of uitgevoerde controle hadden opgemerkt moeten worden binnen de accountantsorganisaties, zo betoogt de AFM. De AFM richt zich daarmee op het stelsel van kwaliteitsbeheersing en -bewaking.
Een succesvol kantoor runnen betekent ook aandacht voor de workflow. Natuurlijk moet die lopen moet als productiestraat. Maar hoe realiseer je die en hoe meet je dat je succesvol bent? Hieronder zeven tips ter bevordering van een goede workflow.
Wie herinnert zich nog de ophef over het vrijgeven van de gegevens bij onder andere Zwitserse bankrekeningen…
Vanzelf hebt u al gehoord van het werken met een online administratie. Misschien vraagt u zich af of u daar als administratie- of accountantskantoor wat mee kunt. Wist u dat online samenwerken met uw cliënten uw dienstverlening een nieuwe impuls geeft? Vijf voordelen van het werken met een online administratie op een rij.
ICT zal een enorm deel van de dagelijkse werkzaamheden binnen het accountantskantoor gaan vervangen. Geen nieuwe uitspraak, wél een uitspraak die steeds luider klinkt en accountants ook prikkelt om (verder) na te denken over de toekomst van hun kantoor. Daar hoort een stappenplan bij, met strategische IT-plannen en suggesties om culturele aspecten van het kantoor te veranderen. Maar dat niet alleen; het vraagt ook om nieuwe vormen van leiderschap. Zonder aandacht voor nieuw leiderschap hebben voorgestelde interventies en stappenplannen op voorhand weinig kans van slagen. Kortom, het toekomstige accountantskantoor kan inderdaad niet zonder nieuwe ICT, maar het heeft bovenal behoefte aan nieuwe leiders!
Is het aanhouden van de Wta-vergunning nog wel aantrekkelijk bij een beperkt aantal wettelijke controleopdrachten? Niet altijd: het blijkt mogelijk de vergunning op te geven zonder de relatie met de klant te beëindigen.
Nu de Britse premier Cameron in reactie op de ‘Panama Papers’ heeft aangekondigd belastingontwijking harder aan te pakken, laat ook staatssecretaris Wiebes zijn ‘spierballen’ zien: de inkeerboete gaat omhoog van 60% naar 120%. Ter vergelijking: tot 2010 en in 2013-2014 kon boetevrij worden ingekeerd en bij invoering van de inkeerboete werd gedacht aan een boete tot 15%. Duidelijk is dat de druk op zwartspaarders wordt opgevoerd. Belastingontwijkers kunnen echter voorlopig nog rekenen op de onvoorwaardelijke steun van het kabinet.
“Weet jij hoe je na 1 mei nog als zelfstandige werkzaam kunt blijven?” verzucht Fred. Hij kijkt nadenkend en enigszins bedrukt. Als zelfstandige met hele specifieke IT-kennis werkt hij soms langdurig bij grote ondernemingen om hun IT-structuur op orde te krijgen en processen te ontwikkelen om het op orde te houden. Hij maakt gebruik van zijn eigen laptop, maar logt in op het netwerk van de opdrachtgever en moet zich houden aan diens kantooruren en beveiligingsregels.
Hopelijk is na de self-assessment die ik hiervoor beschreef de urgentie duidelijk geworden dat een apathische houding geen bijdrage levert aan een succesvol kantoor. In mijn voorlaatste blog schreef ik dat voor een succesvol kantoor de focus op vier aspecten moet liggen: werkstroom, mankracht, omzet en cliënten.
Piekdrukte kennen we allemaal. In het bedrijfsleven zijn er de bekende momenten, zoals de maandafsluiting of het opstellen van de begroting. Daar bijt je je even in vast en voor je het weet is het leed weer geleden en de klus geklaard. Dit lijkt anders te zijn bij de huidige generatie accountants. Die zijn eigenlijk permanent te druk. Tenminste, zo wordt het wel ervaren aan de andere kant van de tafel. Betalen wij niet veel te veel zonder daarvoor onverdeelde aandacht terug te krijgen?
Het ontbreekt Nederlandse beleidsmakers aan kennis over de manier waarop technologiebedrijven innoveren. Dat komt het innovatiebeleid niet ten goede.
Bij het getal 53 is mijn eerste associatie: de watersnoodramp. Natuurlijk, 1953, ook al hebben wij de watersnoodramp zelf niet mee gemaakt, het jaartal staat in je geheugen gegrift. Zoveel mensen die omkwamen: volgens www.zeeuwsarchief.nl maar liefst 1.836! Stormvloed, ergste ramp van de twintigste eeuw, zo maar wat kreten die je tegen komt bij het googelen op "1953".
In de brochure “Uw geautomatiseerde administratie en de fiscale bewaarplicht” las ik deze week de volgende zinsnede: “In het geval van converteren naar portable document format (pdf ) of vergelijkbare formaten kan het zijn dat u niet meer aan de bewaarplicht voldoet.” Dat zette mij aan het denken over de bewaarplicht in combinatie met de steeds verdergaande digitalisering. Hoe kunt u aan de fiscale bewaarplicht blijven voldoen? En hoe gaat de Belastingdienst te werk bij een boekenonderzoek?
Deze week struikelen de nieuwsdiensten over de informatie die zij naar buiten willen brengen over de Panama Papers. In eerste instantie ging de berichtgeving vooral over de werkwijze van de Panamese dienstverlener, maar naarmate de tijd verstrijkt worden steeds meer namen van klanten van de dienstverlener naar buiten gebracht. Maar wat is het belang van het bekend maken van deze namen? En waarom schuwt men het niet om daarbij de feiten op een negatieve manier in te kleden? Kortom, de berichtgeving past precies in het plaatje van ‘naming and shaming’.
Sinds 1 januari 2016 mogen geen gratis plastic tassen meer verstrekt worden. Ten aanzien van de levering van een plastic tas is 21% BTW verschuldigd. Maar er kunnen nog altijd gratis en zonder BTW-heffing tassen worden verstrekt: via een tassenverzamelpunt of door papieren, stoffen en jute tassen zonder plastic coating of voering te verstrekken.
Het recht op toegang tot een advocaat tijdens het politieverhoor dient uiterlijk op 27 november 2016 geïmplementeerd te zijn in nationale wetgeving. Nog voordat de wetgever de Richtlijn heeft omgezet in nationaal recht, oordeelde de Hoge Raad eind 2015 dat een aangehouden verdachte al per 1 maart 2016 het recht heeft op bijstand van een advocaat tijdens een politieverhoor.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl