Eind vorig jaar heb ik zelf de training Educatief presenteren gevolgd bij V&A. Deze training was niet gericht op de (bij)scholing van inhoudelijke kennis die wij als accountants bezitten of behoren te bezitten. Deze training was puur gericht op hoe je als spreker je publiek kunt bereiken (presentatievaardigheden) en je kennis overbrengt (didactische vaardigheden).
Zoals altijd belde Henk mij op omdat hij een brief van zijn bank had ontvangen. Over 2 weken vervalt er een renteperiode van een van zijn zakelijke leningen, dus “Frank, wat moet ik gaan doen?”
De aanpak van belastingfraude is maatschappelijk een ‘hot topic’ en rechtvaardigt (kennelijk) vergaande aanvullende maatregelen.
Hoe haal ik nieuwe klanten binnen? Als je deze vraag 10 jaar geleden stelde aan menig kantoor, dan kreeg je steevast te horen: ‘ze komen vanzelf. Al hele generaties ondernemers zijn klant van ons. We adverteren op borden langs de sportvelden, in lokale krantjes en hebben een actieve rol in het lokale verenigingsleven. Ondernemers in onze regio komen als vanzelfsprekend bij ons. Om het vinden van nieuwe klanten maken wij ons niet druk’. Anno 2017 is de wind iets gedraaid. Hoe zorg je dat ondernemers jou blijven vinden?
‘Een tegenstander niet wijzer maken dan die al is, gaat ook op in het fiscale strafrecht. Gebruik maken van het zwijgrecht kan een onderdeel zijn van een processtrategie, zolang u zich bewust bent van de risico’s die aan het beroep op het zwijgrecht kleven.’
Als accountantskantoor spant u zich dagelijks in om uw cliënten optimaal bij hun activiteiten te ondersteunen. Naast administratieve en fiscale dienstverlening kunnen ze bij u terecht voor advies. Met het aanbrengen van de juiste focus in hun processen krijgen uw cliënten grip op hun business en kunnen zij nog succesvoller opereren. Maar hoe zit het met de grip op uw eigen kantoor, op uw interne processen? Hoe krijgt u meer controle, rust en rendement?
Elke organisatie heeft er mee te maken: de al dan niet vergaande digitalisering. Een ieder onderzoekt de mogelijkheden om er optimaal gebruik van te maken, door digitalisering kun je jezelf immers onderscheiden van de concurrentie. Er wordt ook vaak gesteld dat organisaties die niet op de digitalisering zijn voorbereid, gedoemd zijn langzaam uit de markt te verdwijnen.
Waarvan krijgen accountants de blues, zo in januari van dit nieuwe jaar? ‘Blue Monday’, de meest deprimerende dag van het jaar, nadert met rasse schreden. Eén rode (of blauwe) draad viel wel te herkennen in de antwoorden die ik vaak krijg: ‘’Het vinden van nieuwe collega’s.’’ Nee, dat valt niet mee tegenwoordig. En ja, de blues zijn buiten de deur te houden. Bijvoorbeeld door de zoektocht naar de nieuwe collega gestructureerd en in drie stappen aan te pakken.
SBR is te vergelijken met een levend organisme, dat zich continu verder ontwikkelt. Dit geldt ook voor de taxonomieën die het FRC (Financiële Rapportages Coöperatief) uitbrengt. Op dit moment kent het FRC er twee; de Vastgoedtaxonomie en de Bankentaxonomie. Welke ontwikkelingen op rapportagegebied zien we nu en welke komen er dit jaar en in 2018 op ons af?
Veel MKB-accountantskantoren kijken met een zekere afgunst naar hoe de Big4 erin slagen een groot deel van het jonge talent aan zich te binden. De oorzaak? Een uitgekiende recruitmentstrategie die al begint op de universiteit of hogeschool: campusrecruitment. Bootje varen, business cases in andere Europese steden of Inhouse activiteiten. Reken maar dat het werkt!
De Fiscale Oudedagsreserve (FOR), een instrument dat u waarschijnlijk wel kent. Bedoeld voor winstgenieters (in fiscale terminologie: winst uit onderneming), waarbij een percentage van de winst mag worden gedoteerd aan een fiscale reserve (de FOR). De FOR is een vorm van pensioenvoorziening; een alternatief voor bijvoorbeeld een lijfrente- of pensioenspaarproduct. Er zijn maxima en regels van toepassing waarbinnen geopereerd moet worden om aan de voorwaarden voor de FOR te voldoen.
Eerder (8 april 2016) schreef mijn collega Niels van Nieuw Amerongen in een blog over de fameuze 53 maatregelen en maakte hij de vergelijking met de Deltawerken. Het besluit om de Deltawerken te maken, kwam voort uit een morele opdracht tot goed bestuur van ons mooie land. En alhoewel de Deltawerken geen volledige zekerheid bieden, voelen wij ons (of spreek ik voor mijzelf?) heel veilig, wetende dat de Deltawerken effectief zijn.
Het eerste belang van iedere ondernemer, van ieder MKB-accountantskantoor is vanzelfsprekend zijn eigen individuele belang: het streven om zijn eigen doelen te realiseren. Hierbij houdt hij rekening met omgevingsfactoren en maakt hij strategische keuzes over klantsegmenten of over waardeproposities, over uitbreiding of aanpassing van activiteiten, over personeelszaken, over ict-vraagstukken of over kwaliteitsbeleid en kwaliteitsbeheersingssystemen.
Wetgeving is niet altijd voor een ieder even eenvoudig te begrijpen. Fiscale wet- en regelgeving al helemaal niet. Wat fiscaal 'juist' is, is bovendien niet altijd eenduidig: er zijn meerdere wegen die naar Rome (lees in dit geval: een correcte aangifte) leiden. Een ieder heeft de vrijheid om zijn aangifte op de voor hem of haar zo voordelig mogelijke wijze te doen.
In een aantal pragmatische blogs geef ik mijn visie op het kantoor van de toekomst. Dit maal leg ik uit waarom online samenwerken past bij het kantoor van de toekomst en hoe je dit eenvoudig voor je kantoor kan realiseren.
Om een goed geluid uit je radio te krijgen, is het belangrijk dat je op de juiste frequentie afstemt. Doe je dit niet, dan hoor je geruis. Ik krijg nogal eens de indruk dat veel accountants het leuk vinden om naar geruis uit de radio te luisteren. Of beter gezegd: veel accountants weten de frequentieknop niet goed te bedienen. Bij het uitvoeren van kwaliteitsbeoordelingen kom ik regelmatig een vorm van geruis tegen in controledossiers. Dit geruis ontstaat door de frequentie waarmee een beheersingsmaatregel wordt uitgevoerd op een onjuiste wijze wordt geïnterpreteerd bij het toetsen van die beheersingsmaatregel. Doordat geruis behoorlijk storend is (letterlijk), zal ik in dit blog uitleggen wat ik in dit geval precies bedoel met ‘geruis’ en een voorstel uitwerken hoe dit te voorkomen.
De arbeidsmarkt binnen de accountancy is overspannen. In het voorjaar van 2015 is er kort sprake geweest van een gezonde balans tussen vraag en aanbod, maar daarna is het steeds beroerder geworden. De aantrekkende economie versterkt bovendien de vraag naar accountants, waardoor de markt in zijn geheel juist veel groeipotentieel heeft. Alleen is het lastig dat potentieel ook daadwerkelijk te realiseren zonder geschikt personeel. En dat levert toch een gekke situatie op; de klanten liggen bijna op de stoep en toch gaat de deur van het accountantskantoor slechts mondjesmaat open. Uiteraard chargeer ik enigszins, maar de situatie is hoe dan ook penibel.
Directeuren van de mkb-kantoren die ik spreek weten het al lang. Hun collega’s trouwens ook: Het is belangrijk dat ze strategisch sparringpartner van hun klanten zijn. Meerwaarde bieden. Helpen vooruit te kijken in plaats van alleen terug. Tegelijk spreek ik bijna wekelijks eenzelfde directeur die zich vertwijfeld afvraagt hoe hij zijn collega’s ‘zo gek krijgt’ om achter de PC vandaan en aan de koffietafel bij de klant te krijgen. Is het onwil, onkunde, of een combinatie van die twee?
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom tijd investeren in collega kantooreigenaren belangrijk is.
Fraude is een onderwerp dat zich bij uitstek laat lenen voor associatief denken. Zo zul je bij het lezen van de titel van dit blog al je gedachten hebben. Oh, Oh… klinkt als verbazing, ach en wee, en sommigen denken wellicht aan stemmingmakerij, al dan niet via de media, en iets met een plaats in Griekenland. En Fraudo …, lijkt op een spelfout, lijkt op rijmelarij (ter gelegenheid van Sinterklaas misschien …), heeft het iets met fraude te maken…(geprimed door het eerste woord van dit blog)?
Mag de inspecteur burgerlijk ongehoorzaam zijn? Het antwoord op die vraag kan natuurlijk met een simpel ja of nee gegeven worden. Maar in de praktijk ligt het antwoord meestal genuanceerder. De vraag waarom ik nu hierover nadenk is eveneens simpel te beantwoorden.
De accountantsdag 2016. Altijd weer een dag die een leuk uitje vormt tussen de dagelijkse beslommeringen door. Weer veel (oude) bekenden tegenkomen en een programma met de nodige verrassingen.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom ieder kantoor moet inzetten op een goed functionerende ICT-straat.
De Zwarte Pietendiscussie is nog steeds gaande. Moeten de Pieten nu ‘gewoon’ zwart zijn? Of moeten ze juist alle kleuren van de regenboog hebben? Ik heb er geen uitgebreid onderzoek naar gedaan maar een voorzichtige conclusie leert dat het merendeel van de uitingen toch aangeeft dat ‘zwart moet!’.
Deze week sprak ik nog een gebruiker van onze software. Ik stelde hem de vraag of hij ook al gebruik maakt van nieuwe technologieën als robotic accounting.
Herkent u het ook? De ondernemer met een boekhoudpakketje die er een puinhoop van heeft gemaakt?
Het Pensioenfonds voor de Accountancy (PFA) wil stoppen. Het bestuur heeft daar een voorgenomen besluit over genomen. Dit wordt nog voorgelegd aan het Verantwoordingsorgaan, de RvT en DNB, maar je mag ervan uitgaan dat dit besluit definitief wordt. Vanaf 1 juli 2017 vindt geen opbouw meer plaats bij PFA en een deel van de pensioenrechten wordt verlaagd.
Het was spraakmakend én verontrustend nieuws: onlangs maakten vier Groningse gemeenten bekend dat ze voor 2016 en 2017 geen accountant hebben gevonden. Op hun Europese aanbesteding had geen enkele accountantsbedrijf gereageerd. De situatie van de Groningse gemeenten is niet uniek: het kost lokale overheden, vooral de middelgrote en kleinere gemeenten, steeds meer moeite (en tegen een fors hoger tarief) om de grote kantoren te interesseren voor hun dienstverlening-accountancy.
Het eerste verslag van de Monitoring Commissie Accountancy is een prikkelende aanvulling op het rapport van de Werkgroep Toekomst Accountancy.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit hoe een accountantskantoor met beperkte financiële middelen aan klanten komt.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het accountantskantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom je in de toekomst meer klanten nodig hebt om dezelfde omzet te behalen.
In mijn blog van 19 september jl. heb ik een figuur opgenomen waaruit volgde hoe de route naar een verbeterde performance verloopt (namelijk via motivatie en lerend vermogen). Althans voor zover het betrekking heeft op Feedback mechanismen. Ik heb toen ook de belofte gedaan om in een toekomstig blog hieraan verdere uitwerking te geven. In deze blog kom ik deze belofte na.
Opgegroeid in een tijd waarin de geneugten van de Unie als vanzelfsprekend worden ervaren, beantwoord ik bovenstaande vraag intuïtief met: nagenoeg altijd. Er zijn natuurlijk gevallen die zich buiten het grondgebied afspelen, er verder ook geen link is met de Unie, maar los daarvan ga ik gevoelsmatig ervan uit dat het Unierecht van toepassing is op alles wat ik doe. In dit blog kom ik gedesillusioneerd tot de conclusie dat beantwoording van voornoemde ogenschijnlijk simpele vraag een hoog arbitrair karakter heeft, met rechtsongelijkheid tot gevolg.
Met ingang van najaar 2015 gelden nieuwe opleidingseisen voor accountants. De CEA heeft nieuwe eindtermen vastgesteld voor zowel het theoretisch deel van de opleiding als het praktijkgedeelte. Door de veranderende en vooral complexere omgeving waarin de accountant werkzaam is, worden hogere eisen gesteld aan een accountant en dus aan een trainee. In de nieuw vastgestelde eindtermen wordt dan ook bijzondere aandacht gevraagd voor IT-ontwikkelingen, gedrags- en vaardigheidsaspecten van trainees en de maatschappelijke relevantie van de accountant. Dus meer aandacht voor specifieke vaktechnische kennis en zeker ook meer aandacht voor vaardigheden en gedrag. En daarom zijn er nu voor het eerst generieke eindtermen geformuleerd door de CEA.
‘’Ik heb al genoeg wachtwoorden die ik steeds vergeet’’, zei een cursist onlangs tegen mij. Hij sloeg zijn armen stevig over elkaar en keek me afwachtend aan terwijl hij nog wat verder onderuit zakte in zijn stoel. De boodschap was duidelijk: deze accountant vond LinkedIn maar niks. Want, zo hoor ik vaak: ‘Dat LinkedIn, dat kost alleen maar declarabele tijd.’ Is dat zo? Wat mij betreft is de LinkedIn-fobie onder accountants onterecht.
De dagen worden korter en voor velen breekt een tijd aan om na te denken over alles wat er het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden. Anekdotes worden opgehaald met een drankje bij de openhaard en goede voornemens voor het nieuwe jaar worden bedacht.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van mkb-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om altijd op de hoogte te zijn van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl