Om een goed geluid uit je radio te krijgen, is het belangrijk dat je op de juiste frequentie afstemt. Doe je dit niet, dan hoor je geruis. Ik krijg nogal eens de indruk dat veel accountants het leuk vinden om naar geruis uit de radio te luisteren. Of beter gezegd: veel accountants weten de frequentieknop niet goed te bedienen. Bij het uitvoeren van kwaliteitsbeoordelingen kom ik regelmatig een vorm van geruis tegen in controledossiers. Dit geruis ontstaat door de frequentie waarmee een beheersingsmaatregel wordt uitgevoerd op een onjuiste wijze wordt geïnterpreteerd bij het toetsen van die beheersingsmaatregel. Doordat geruis behoorlijk storend is (letterlijk), zal ik in dit blog uitleggen wat ik in dit geval precies bedoel met ‘geruis’ en een voorstel uitwerken hoe dit te voorkomen.
De arbeidsmarkt binnen de accountancy is overspannen. In het voorjaar van 2015 is er kort sprake geweest van een gezonde balans tussen vraag en aanbod, maar daarna is het steeds beroerder geworden. De aantrekkende economie versterkt bovendien de vraag naar accountants, waardoor de markt in zijn geheel juist veel groeipotentieel heeft. Alleen is het lastig dat potentieel ook daadwerkelijk te realiseren zonder geschikt personeel. En dat levert toch een gekke situatie op; de klanten liggen bijna op de stoep en toch gaat de deur van het accountantskantoor slechts mondjesmaat open. Uiteraard chargeer ik enigszins, maar de situatie is hoe dan ook penibel.
Directeuren van de mkb-kantoren die ik spreek weten het al lang. Hun collega’s trouwens ook: Het is belangrijk dat ze strategisch sparringpartner van hun klanten zijn. Meerwaarde bieden. Helpen vooruit te kijken in plaats van alleen terug. Tegelijk spreek ik bijna wekelijks eenzelfde directeur die zich vertwijfeld afvraagt hoe hij zijn collega’s ‘zo gek krijgt’ om achter de PC vandaan en aan de koffietafel bij de klant te krijgen. Is het onwil, onkunde, of een combinatie van die twee?
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom tijd investeren in collega kantooreigenaren belangrijk is.
Fraude is een onderwerp dat zich bij uitstek laat lenen voor associatief denken. Zo zul je bij het lezen van de titel van dit blog al je gedachten hebben. Oh, Oh… klinkt als verbazing, ach en wee, en sommigen denken wellicht aan stemmingmakerij, al dan niet via de media, en iets met een plaats in Griekenland. En Fraudo …, lijkt op een spelfout, lijkt op rijmelarij (ter gelegenheid van Sinterklaas misschien …), heeft het iets met fraude te maken…(geprimed door het eerste woord van dit blog)?
Mag de inspecteur burgerlijk ongehoorzaam zijn? Het antwoord op die vraag kan natuurlijk met een simpel ja of nee gegeven worden. Maar in de praktijk ligt het antwoord meestal genuanceerder. De vraag waarom ik nu hierover nadenk is eveneens simpel te beantwoorden.
De accountantsdag 2016. Altijd weer een dag die een leuk uitje vormt tussen de dagelijkse beslommeringen door. Weer veel (oude) bekenden tegenkomen en een programma met de nodige verrassingen.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom ieder kantoor moet inzetten op een goed functionerende ICT-straat.
De Zwarte Pietendiscussie is nog steeds gaande. Moeten de Pieten nu ‘gewoon’ zwart zijn? Of moeten ze juist alle kleuren van de regenboog hebben? Ik heb er geen uitgebreid onderzoek naar gedaan maar een voorzichtige conclusie leert dat het merendeel van de uitingen toch aangeeft dat ‘zwart moet!’.
Deze week sprak ik nog een gebruiker van onze software. Ik stelde hem de vraag of hij ook al gebruik maakt van nieuwe technologieën als robotic accounting.
Herkent u het ook? De ondernemer met een boekhoudpakketje die er een puinhoop van heeft gemaakt?
Het Pensioenfonds voor de Accountancy (PFA) wil stoppen. Het bestuur heeft daar een voorgenomen besluit over genomen. Dit wordt nog voorgelegd aan het Verantwoordingsorgaan, de RvT en DNB, maar je mag ervan uitgaan dat dit besluit definitief wordt. Vanaf 1 juli 2017 vindt geen opbouw meer plaats bij PFA en een deel van de pensioenrechten wordt verlaagd.
Het was spraakmakend én verontrustend nieuws: onlangs maakten vier Groningse gemeenten bekend dat ze voor 2016 en 2017 geen accountant hebben gevonden. Op hun Europese aanbesteding had geen enkele accountantsbedrijf gereageerd. De situatie van de Groningse gemeenten is niet uniek: het kost lokale overheden, vooral de middelgrote en kleinere gemeenten, steeds meer moeite (en tegen een fors hoger tarief) om de grote kantoren te interesseren voor hun dienstverlening-accountancy.
Het eerste verslag van de Monitoring Commissie Accountancy is een prikkelende aanvulling op het rapport van de Werkgroep Toekomst Accountancy.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het kantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit hoe een accountantskantoor met beperkte financiële middelen aan klanten komt.
In een aantal blogs zal ik mijn visie op het accountantskantoor van de toekomst geven. Dit maal leg ik uit waarom je in de toekomst meer klanten nodig hebt om dezelfde omzet te behalen.
In mijn blog van 19 september jl. heb ik een figuur opgenomen waaruit volgde hoe de route naar een verbeterde performance verloopt (namelijk via motivatie en lerend vermogen). Althans voor zover het betrekking heeft op Feedback mechanismen. Ik heb toen ook de belofte gedaan om in een toekomstig blog hieraan verdere uitwerking te geven. In deze blog kom ik deze belofte na.
Opgegroeid in een tijd waarin de geneugten van de Unie als vanzelfsprekend worden ervaren, beantwoord ik bovenstaande vraag intuïtief met: nagenoeg altijd. Er zijn natuurlijk gevallen die zich buiten het grondgebied afspelen, er verder ook geen link is met de Unie, maar los daarvan ga ik gevoelsmatig ervan uit dat het Unierecht van toepassing is op alles wat ik doe. In dit blog kom ik gedesillusioneerd tot de conclusie dat beantwoording van voornoemde ogenschijnlijk simpele vraag een hoog arbitrair karakter heeft, met rechtsongelijkheid tot gevolg.
Met ingang van najaar 2015 gelden nieuwe opleidingseisen voor accountants. De CEA heeft nieuwe eindtermen vastgesteld voor zowel het theoretisch deel van de opleiding als het praktijkgedeelte. Door de veranderende en vooral complexere omgeving waarin de accountant werkzaam is, worden hogere eisen gesteld aan een accountant en dus aan een trainee. In de nieuw vastgestelde eindtermen wordt dan ook bijzondere aandacht gevraagd voor IT-ontwikkelingen, gedrags- en vaardigheidsaspecten van trainees en de maatschappelijke relevantie van de accountant. Dus meer aandacht voor specifieke vaktechnische kennis en zeker ook meer aandacht voor vaardigheden en gedrag. En daarom zijn er nu voor het eerst generieke eindtermen geformuleerd door de CEA.
‘’Ik heb al genoeg wachtwoorden die ik steeds vergeet’’, zei een cursist onlangs tegen mij. Hij sloeg zijn armen stevig over elkaar en keek me afwachtend aan terwijl hij nog wat verder onderuit zakte in zijn stoel. De boodschap was duidelijk: deze accountant vond LinkedIn maar niks. Want, zo hoor ik vaak: ‘Dat LinkedIn, dat kost alleen maar declarabele tijd.’ Is dat zo? Wat mij betreft is de LinkedIn-fobie onder accountants onterecht.
De dagen worden korter en voor velen breekt een tijd aan om na te denken over alles wat er het afgelopen jaar heeft plaatsgevonden. Anekdotes worden opgehaald met een drankje bij de openhaard en goede voornemens voor het nieuwe jaar worden bedacht.
Sinds 2012 is het indienen van een suppletieaangifte omzetbelasting verplicht gesteld. Wanneer een belastingplichtige of zijn adviseur erachter komt dat een te laag bedrag aan OB is aangegeven over de afgelopen 5 kalenderjaren, zal hij die alsnog ‘zo spoedig mogelijk’ moeten aangeven en afdragen. Welke risico’s loopt een belastingplichtige en zijn adviseur wanneer hij dit niet doet of niet snel genoeg? Ligt een forse boete in het verschiet of kan er zelfs een strafzaak volgen?
“Papa, waarom mag ik niet op mijn eigen fiets?”. Zo begon laatst een ogenschijnlijk eenvoudig gesprekje met mijn zoon (3 jr). Elke ouder zal het herkennen. De ‘waarom-fase’. De fase waarin kleuters een soms eindeloze stroom aan waarom-vragen stellen. Op een voor volwassenen heel eenvoudig en duidelijk antwoord, weten kleuters vaak verrassend een volgende waarom-vraag te formuleren. Het zal vast voortkomen uit een combinatie van nieuwsgierigheid en onbevangenheid.
Veel belastingadviseurs werken op accountantskantoren, althans op gemengde kantoren. Er zijn veel regels op die samenwerking van toepassing. Wim Gohres van de NOB kwam op 15 september jongstleden in een interview tot de uitspraak: ‘We zijn nu echt kaltgestellt’. In dat interview laat hij veel regels die zien op die samenwerking de revue passeren, ik bespreek in dit blog alleen de inperking van de vrijheid om te procederen door een samenwerkende belastingadviseur.
In de Invorderingswet 1990 is de invordering van rijksbelastingen opgedragen aan de ontvanger. Om dit ook daadwerkelijk mogelijk te maken heeft de ontvanger daartoe diverse middelen gekregen. Daarnaast kan de ontvanger gebruik maken van het civiele recht. Ook heeft de ontvanger de mogelijkheid om een derde (een bestuurder of inlener) aansprakelijk te stellen voor de belastingschuld van een ander. Maar dat is nog niet alles. Maak je bezwaar tegen een belastingaanslag dan wil je gedurende de procedure daarover meestal uitstel van betaling genieten. Een verzoek daartoe moet je indienen bij de ontvanger. De ontvanger heeft in feite twee smaken om daarop te reageren: toewijzen of afwijzen. Wijst de ontvanger het verzoek af, dan kun je daartegen in het verweer komen. Op dit vlak is een aardverschuiving gaande.
Het is een reflex die nooit zal verdwijnen. Zodra ergens, in het bedrijfsleven of bij de overheid, een fraudezaak opduikt vragen journalisten, politici en andere stakeholders zich af of de controlerend accountant niet heeft zitten slapen. Bij een breed publiek leeft de verwachting dat de accountant een fraudewaakhond is die direct moet blaffen zodra hij of zij iets verdachts ruikt.
Robots nemen in rap tempo een plek in ons leven in – zowel thuis als op de werkvloer. De inzet van robots in het bedrijfsleven vraagt wel vaak een iets complexere aanpak dan het voorlezen van het weerbericht of het uitvoeren van een simpele zoekopdracht op je telefoon. Het heeft dan ook best even geduurd voordat ontwikkelaars wisten op welke plekken binnen een bedrijf de robots het beste tot hun recht zouden komen.
Met een goede vacaturetekst alleen ben je er nog niet .
Internationale handel, we kunnen niet meer zonder. Helaas gaat het in de praktijk op btw-gebied vaak mis met de nodige naheffingsaanslagen en boetes tot gevolg.[1] De bewijslast bij het btw-nultarief is hiervan een voorbeeld.
Tijdens mijn vakantieverblijf in Zeeland1 kwam ik de spreuk ‘'Luctor et Emergo' (ik worstel en kom boven) tegen. Ik dacht hierbij terug aan meerdere van onze cliënten die momenteel worstelen met uiteenlopende uitdagingen op het gebied van kwaliteitsverbetering. Wat moeten we verbeteren? En: wat willen we ? en kunnen we het dan vervolgens ook verbeteren?
We weten dat gebruik van technologie je tijd oplevert, tijd waarvan je niet wist dat je die had. Dit is de eerste stap voor mkb-accountants om klanten het juiste advies te geven en hun omzet te vergroten. Vervolgens gaat het om toegang tot de belangrijkste data van de klant en die te vertalen in inzicht, zodat je je werkelijke toegevoegde waarde kan laten zien.
Nederland mogen verlaten, is een grondrecht. De Grondwet bepaalt echter ook dat aan dat recht ‘bij wet’ beperkingen kunnen worden gesteld. Een van die beperkingen is dat als de ontvanger van de Belastingdienst – die over de invordering van belastingaanslagen gaat – meent dat u door een verblijf in het buitenland het betalen van belasting probeert te ontlopen, hij uw paspoort kan signaleren en zelfs vervallen (laten) verklaren. Hoe u zich hiertegen kunt verweren, wordt in dit blog besproken.
Je denkt vast dat je dit al zo vaak gehoord hebt. De accountancymarkt verandert en je moet zorgen dat je bijblijft. Scherpere concurrentie. Lagere marges. Nieuwe verwachtingen… Maar je hebt het al zo druk. Hoe vind je de tijd om jezelf opnieuw uit te vinden en meer aandacht te besteden aan relatiebeheer? Dat gaat makkelijker dan je denkt! Ontdek het in onze whitepaper met 9 tips uit de praktijk.
Het bewegende speelveld van softwaretoepassingen voor accountantskantoren maakt wijzigingen in het applicatielandschap van tijd-tot-tijd noodzakelijk. Ook veranderende marktomstandigheden of een herijkte strategische koers zorgen voor nieuwe keuzes. Een stereotiep selectietraject van software impliceert een reeks mooie presentaties van goedbedoelende softwareleveranciers. Soms is het kantoor zo geboeid of verleid dat de focus op de ambities van het kantoor zelf ondersneeuwt. Met goed gereedschap tot gevolg, maar onvoldoende vooruitgang in het bereiken van de kantoordoelstellingen en draagvlak voor gebruik van de software. Hier schuilt zowel het probleem als ook de oplossing voor een betere match.
Ik zou het best aandurven om de volgende stelling te verdedigen: Er is geen onderwerp binnen accountantsland dat zo ondergewaardeerd is als het onderwerp Feedback.
Wat weet jij als accountant van open software oplossingen? En van de andere apps die hierop aansluiten? Als je antwoord âweinigâ is, zou het kunnen dat je een flinke zakelijke kans mist. Meer weten? Lees dan dit blog.
AccountantWeek.nl informeert over zaken die voor accountants, medewerkers van MKB-accountantskantoren en hun klanten écht relevant zijn. Als lid ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.
Kan ik je van dienst zijn met een toelichting of advies? Bel of mail gerust. Ik neem graag de tijd voor je.
AccountantWeek.nl is onderdeel van Sijthoff Media, dé partner voor (finance) professionals. Benut de vele advertentiemogelijkheden.
Daan Commandeur Partner Manager
0628068433 daancommandeur@sijthoffmedia.nl