Zuid-Korea’s nieuwe groeimarkt: Fintech
Wetgever en toezichthouders in Zuid-Korea stimuleren groei en bloei van de financial technology sector.
De devaluatie van de yuan en de yen zijn niet prettig voor de Zuid-Koreaanse industrie, maar vormen nauwelijks een belemmering voor een ‘emerging’ sector die veelbelovende groeipotentie lijkt te hebben.
Dat is financiële technologie, of kortweg fintech – te omschrijven als het gebruik van de nieuwste telecommunicatietechnieken, om bestaande financiële dienstverlening te verbeteren of zelfs geheel nieuwe financiële diensten mogelijk te maken. Van mobiele betaaldiensten tot alternatieve financieringsplatforms en virtuele valuta.
Fintech is, met andere woorden, te beschouwen as de meest recente fase in de ICT-revolutie. Grote financiële ‘hubs’ als London, New York, Toronto, en Hong Kong bruisen al van dergelijke ‘disruptieve’ ontwikkelingen, en nu krijgt ook Seoul een zetje in die richting.
De afgelopen weken maakten de Koreaanse toezichthouders een reeks maatregelen bekend, die bijvoorbeeld niet-financiële bedrijven toestaan om tot 50% deel te nemen in internet-only banken. De Koreaanse Financial Services Commission (FSC) probeert proactief oude regelgeving te vernieuwen of helemaal af te schaffen, die de opkomst en groei van fintech-ondernemingen en technologieën belemmeren.
Alleen dat al heeft er voor gezorgd, dat grote Koraanse ondernemingen als Kakao meteen internetbanken hebben opgericht, inclusief nieuwe diensten als Bank Wallet Kakao, een digitale portemonnee.
Men is het er algemeen over eens, dat juist fintech-ontwikkelingen een groeikans bieden aan ‘ontwikkelde’ landen, doordat deze sector zorgt voor meer banen voor technisch hoog-opgeleide professionals, vooral in software engineering, “big data” analytics, en andere ‘creative economy’ beroepen.
Voor Zuid-Korea is fintech extra interessant, omdat het land een relatief onderontwikkelde dienstensector kent.