Worden persoonsgegevens ook in Europa op grote schaal gestolen?

Wij lezen de laatste tijd vaak hoe in de VS grote bedrijven gehackt worden om grote aantallen klantengegevens te stelen. Gebeurt dat in Europa minder vaak, of spreekt men daar liever niet hardop over?
Enkele maanden nadat de diefstal was geconstateerd, moest Britse telecomprovider TalkTalk (breedband, telefoon, tv etc.) vorige week in een email aan klanten toegeven dat van miljoenen van hen gegevens als naam, adres, telefoonnummer en klantnummer gestolen zijn uit de administratie van het bedrijf. 
 
TalkTalk moest ook bekennen, dat die gegevens al meermalen gebruikt waren in geconstateerde gevallen van identiteitsdiefstal. De onderneming houdt intussen vol dat nog persoonlijker info, zoals bank- en credit-cardgegevens, niet gestolen werden – al wordt de klanten wel aangeraden extra op te letten als zij hun bankafschriften ontvangen. 
 
Volgens TalkTalk werd de diefstal pas vastgesteld toen klanten begonnen te klagen over nep-telefoontjes van zogenaamde TalkTalk-medewerkers, die met klantnummer en al het vertrouwen van de klanten trachtten te winnen; om hen zo over te halen meer info via de telefoon vrij te geven.
“Dat zette ons aan tot nader onderzoek – en toen bleek inderdaad een groot aantal gegevens op slinkse wijze gekopieerd te zijn.”
 
De diefstal versterkt in Groot Brittannië de roep om snel nieuwe (Europese) wetgeving in te voeren, die organisaties verplicht om meteen te waarschuwen zodra een van hun systemen gehackt wordt.
Computing vraagt zich af of het feit dat in Europa minder incidenten bekend worden, wellicht veroorzaakt wordt door minder openheid terzake?
 
Gerelateerde artikelen